[ye

/°2°‘°/43L De Jouirnal

A5

Acivea]

INBEV KAN GEEN BEROEP DOEN OP

JOURNALISTEN OM LEK TE DICHTEN

Dirk Voorhoof

Hoogleraar universiteiten Gent en Kopenhagen

Het Europees Mensenrechtenhof fluit de rechtscolleges terug die eerder aan enkele Britse kranten
en Reuters bevel oplegden om gelekte documenten aan Interbrew (het huidige InBev) mede te -
delen. De documenten hielden verband met een mogelijke overname van de Zuid-Afrikaanse bier-
groep SAB. Het Europees Hof vindt dat het publieke belang dat gemoeid is met de bescherming
van het journalistiek bronnengeheim, voorgaat op het belang van Interbrew om intern de lekkende

medewerker op het spoor te komen.

Zowat tien jaar geleden gaf de Leuvense biergroep Interbrew
(ondertussen Anheuser-Busch InBev) opdracht aan de inves-
teringsbank Goldman Sachs (GS) om een mogelijke overna-
me te onderzoeken van South African Breweries (SAB). GS
leverde daarover een rapport, dat vertrouwelijk werd over-
gemaakt aan de afdeling Fusies & Overnames van Interbrew.
Nauwelijks een week later stuurde een onbekende persoon
(X) een kopie van het rapport door naar The Financial Times,
The Guardian, The Times en het nieuwsagentschap Reuters.
0ok The Independent berichtte over de zaak. Het nieuws van
de overnamestrategie van Interbrew lekte zo voortijdig uit in
de pers, met onmiddellijke gevolgen voor de beursnotering
van beide bedrijven: Interbrew ging achteruit, terwijl rond
SAB druk werd gespeculeerd, met een stijging van de beurs-
koers tot gevolg. :

In een eerste reactie liet Interbrew weten geen concrete
overnameplannen te hebben. Kort daarop werd in een pers-
communiqué gemeld dat onderdelen van het gelekte rapport
vervalst waren, met name de prijs van het overnameaanbod
en de timing. Interbrew gaf opdracht aan een veiligheids- en
risico-expert om de oorsprong van het lek te onderzoeken,
maar dat leverde geen resultaat op. Prompt diende Interbrew
bij een Brusselse onderzoeksrechter klacht met burgerlijke
partijstelling in tegen onbekenden. Tegelijk leidde Interbrew
ook in Londen bij de High Court een geding in om X op het
spoor te komen.

Vervalst?

Die rechtbank legde de vier kranten en Reuters op het aan
hen gelekte rapport mede te delen aan de raadsman van
Interbrew. Volgens de Londense rechtbank rechtvaardigde
een publiek belang, met name het verzekeren van de inte-
griteit van de aandelenmarkt, wel degelijk het bevel tot me-
dedeling van het gevraagde document. Het hof van beroep
bevestigde korte tijd later de beschikking, en beklemtoonde
daarbij dat het doorgespeelde document klaarblijkelijk deels
vervalst was door een persoon die handelde met kwaad
opzet. De conclusie van het hof was dat “the public interest
in protecting the source of such a leak is (..) not sufficient
to withstand the countervailing public interest in letting
Interbrew seek justice in courts against the source”.

Het hoger beroep, toen nog bij het House of Lords (nu Supreme
Court), werd afgewezen. De vier kranten en Reuters bleven
overigens weigeren om zich te schikken naar het rechterlijk
bevel, zich beroepend op het journalistiek bronnengeheim.

In Straatsburg voerden de vier kranten en Reuters de

schending aan van het journalistiek bronnengeheim zoals
beschermd door artikel 10 EVRM. Helemaal in de lijn van
eerdere rechtspraak benadrukt het Hof nu het cruciaal belang
voor de persvrijheid dat gemoeid is met de bescherming van
journalistieke bronnen. Volgens het EHRM heeft een bevel
tot bekendmaking van een bron nijet enkel nadelige gevol-
gen voor de bron zelf wiens identiteit onthuld wordt. Het
mededelen van een journalistieke bron aan justitie of politie
berokkent eveneens onmiskenbare reputatieschade voor de
krant in kwestie, zowel bij potentiéle bronnen als bij het le-*
zerspubliek dat immers recht heeft op informatie afkomstig
van anonieme bronnen.

Het Hof erkent dat rekening kan worden gehouden met het
feit dat een document vervalst is, of dat de bron te kwader
trouw handelde. Maar tegelijk wordt benadrukt dat deze om-
standigheden slechts echt kunnen doorwegen als het onom-
stootbaar vaststaat dat de informatie niet authentiek is en
de bron met kwaad opzet handelde. Het gedrag van de bron
zelf kan geen doorslaggevende factor zijn om het recht op
bronbescherming in een concrete zaak af te wijzen.

Perslekken cruciaal

Het EHRM herhaalt dat een journalist slecht verplicht kan
worden om een vertrouwelijke bron te onthullen in geval van
een zwaarwegend publiek belang, een ‘overriding require-
ment in the public interest’. Het argument van Interbrew dat
het lek moet kunnen opgespoord worden om in de toekomst
lekken te kunnen voorkomen, overtuigt de rechters niet.
Finaal én unaniem is het Hof van oordeel dat het belang
van Interbrew niet opweegt tegen het publieke belang dat
gemoeid is met de bescherming van het journalistiek bron-
nengeheim. Het rechterlijk bevel om het document mede- te
delen en zo de oorsprong en eventueel de identiteit van het
lek op het spoor te komen, is dus een niet-gerechtvaardigde
inmenging in de persvrijheid, een schending dus van artikel
10 EVRM.

De Britse kranten en Reuters die weigerden de gezochte do-
cumenten op te leveren, zien hun standpunt dan ook onder-
steund door de zeven rechters van de vierde sectie van het
Europees Mensenrechtenhof. Ook al blijft het opvallend dat
het Hof er zelf bijna zeven jaar voor nodig had om dit arrest
op te leveren...

Hof Mensenrechten, 15 december 2009, Financial Times
Ltd. e.a. t. Verenigd Koninkrijk, nr. 821/03,
www.echr.coe.int




