
IRIS 2014-10

INTERNATIONAL

COUNCIL OF EUROPE
European Court of Human Rights: Prezhdarovi v. Bul-
garia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3

EUROPEAN UNION
European Commission: Aid to finance digitisation and
extension of terrestrial television in Spain incompatible
with EU law . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
European Commission: Progress report on cultural her-
itage digitisation. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4

NATIONAL

BE-Belgium

New act addresses sexism in the public space . . . . . . . . . . . . 5

BG-Bulgaria

Another private special-interest channel withdrawn
from digital transmission . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5

CH-Switzerland

Parliament adopts universal broadcasting charge . . . . . . . . . 6

DE-Germany

BGH permits use of illegally obtained e-mails for report-
ing purposes. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
BGH confirms advertising ban for online game “Runes
of Magic” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Discontinued porn films constitute official information in
accordance with the Freedom of Information Act . . . . . . . . . . 8
Federal Government report on progress in combating
child pornography on the Internet . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
GVK and VPRT agree guidelines for labelling of scripted
reality formats . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9

ES-Spain

National Commission for Market Competition opens an
investigation into the Commercial Radio Broadcasters
Association . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9

FR-France
Play TV heavily penalised for infringing copyright held
by France Télévisions . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .10
Judgment ordering Facebook France to reinstate a “non-
official” page operated by fans of a television series
overturned . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .11
Recognition of the good faith of a journalist who wrongly
presented a man as a terrorist . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12

Infiltration and concealed camera methods do not ex-
clude good faith . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12
Bonus channel - Conseil d’État rejects M6’s application . .13
CSA’s refusal to authorise LCI’s move from pay TV to
freeview: the next stage in the courts. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .14

GB-United Kingdom

United Kingdom adapts existing copyright law to allow
greater fair dealing and flexibility for the digital age . . . . .15
The BBC sets a requirement for current affairs program-
ming in peak hours on its main channel. . . . . . . . . . . . . . . . . .16
Split-screen advertising: reminder about the applicable
rules. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .16

HU-Hungary

State intervention in the market for commercial televi-
sion . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .17

IE-Ireland
Complaint against broadcast of dance routine with sex-
ual overtones upheld . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .17

LU-Luxembourg

Ratification of the Council of Europe Convention on Cy-
bercrime. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .18

NL-Netherlands
Court applies Google Spain: no right to be forgotten for
convicted criminal . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .19
Dutch legislator proposes two bills on the protection of
journalistic sources . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .19
Amendments to frequency allocation regulation . . . . . . . . .20
Proposed amendments to telecommunications law af-
fecting public broadcaster’s website cookies . . . . . . . . . . . . .21

PT-Portugal

Amendment to the Cinema Act allows operators to pay
less. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21

RO-Romania
Rules for the audiovisual electoral campaign for the
presidential election . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .22

RU-Russian Federation

Act on the limitation of foreign ownership in the media . .23

UZ-Uzbekistan

Statute regulates blogging. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .24



Editorial Informations

Publisher:
European Audiovisual Observatory 76, allée de la Robertsau
F-67000 STRASBOURG
Tél. : +33 (0) 3 90 21 60 00 Fax : +33 (0) 3 90 21 60 19
E-mail: obs@obs.coe.int www.obs.coe.int
Comments and Contributions to:
iris@obs.coe.int
Executive Director:
Susanne Nikoltchev
Editorial Board:
Maja Cappello, Editor � Francisco Javier Cabrera Blázquez,
Deputy Editor (European Audiovisual Observatory)
Michael Botein, The Media Center at the New York Law School
(USA) � Media Division of the Directorate of Human Rights of
the Council of Europe, Strasbourg (France) � Andrei Richter,
Faculty of Journalism, Moscow State University (Russian
Federation) � Peter Matzneller, Institute of European Media
Law (EMR), Saarbrücken (Germany) � Harald Trettenbrein,
Directorate General EAC-C-1 (Audiovisual Policy Unit) of
the European Commission, Brussels (Belgium) � Tarlach
McGonagle, Institute for Information Law (IViR) at the
University of Amsterdam (The Netherlands)
Council to the Editorial Board:
Amélie Blocman, Victoires Éditions
Documentation/Press Contact:
Alison Hindhaugh
Tel.: +33 (0)3 90 21 60 10;

E-mail: alison.hindhaugh@coe.int
Translations:
Michelle Ganter, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) � Brigitte Auel � Paul Green � Julie Mamou � Elena
Mihaylova � Katherine Parsons � Marco Polo Sàrl � Stefan
Pooth � Erwin Rohwer � Roland Schmid � Nathalie Sturlèse
Corrections:
Michelle Ganter, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) � Sophie Valais et Francisco Javier Cabrera
Blázquez, European Audiovisual Observatory � Ronan Fahy,
Institute for Information Law (IViR) at the University of
Amsterdam (The Netherlands) � Barbara Grokenberger �

Amélie Lépinard, Master - International and European Affairs,
Université de Pau (France) � Julie Mamou � Annabel Brody
� Daniel Bittmann, Institute of European Media Law (EMR),
Saarbrücken (Germany)
Distribution:
Markus Booms, European Audiovisual Observatory
Tel.:
+33 (0)3 90 21 60 06;
E-mail: markus.booms@coe.int
Web Design:
Coordination: Cyril Chaboisseau, European Audiovisual
Observatory � Development and Integration: www.logidee.com
� Layout: www.acom-europe.com and www.logidee.com
ISSN 2078-6158
 2014 European Audiovisual Observatory, Strasbourg
(France)

http://www.obs.coe.int/
mailto:alison.hindhaugh@coe.int
mailto:markus.booms@coe.int


INTERNATIONAL

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: Prezh-
darovi v. Bulgaria

In an unexpected judgment, the European Court of
Human Rights found a violation of the right to re-
spect for private life, as it considered that the con-
fiscation of computers containing illegal software was
not “in accordance with the law”, as required by Ar-
ticle 8 of the European Convention of Human Rights
(ECHR). Rumen Trifonov Prezhdarov and Anna Alek-
sandrovna Prezhdarova had started a business in their
garage renting computers to clients, without having
the necessary software licence for reproduction and
distribution of the software and games that were in-
stalled on the computers. After a complaint by a man-
ager of a company that distributed computer games,
the district prosecutor ordered a police inquiry. Three
weeks later the police inspected the applicants’ com-
puter club and found that five computers contained
computer games. Prezhdarov was invited to present
documents, such as purchase invoices or any other
evidence of his title to the games. As he failed to do
so, the police seized the computers. Several requests
to return the computers, due to the fact that they
contained personal data, were dismissed. During the
further criminal proceedings and trial, the computers
remained confiscated. Prezhdarov was convicted for
illegally distributing computer games and for illegally
reproducing computer programmes and films. He was
sentenced to one year and six months’ imprisonment,
suspended for three years, and ordered to pay a fine
in the amount of BGN 4,000.The confiscated comput-
ers were not returned after sentencing.

Prezhdarov and Prezhdarova, relying on Article 8
ECHR, complained that the search in their garage and
the seizure of five computers had not been conducted
in accordance with the law. They argued, in partic-
ular, that private documents contained in the seized
computers, which were unrelated to the criminal pro-
ceedings against the first applicant, had been caught
up in the search-and-seizure operation.

The European Court of Human Rights emphasised
that, in the context of search and seizure, the domes-
tic law must provide for sufficient safeguards against
arbitrary interference with Article 8 ECHR. The Court
accepted that Bulgarian law allowed the police to con-
duct an immediate search-and-seizure operation out-
side the criminal proceedings if that was the only
possibility of collecting and securing evidence. The
Court, however, expressed its doubts of whether the
circumstances in the present case were really press-

ing, given that the prosecutor ordered the said opera-
tion three weeks before it was conducted. Therefore,
the authorities had enough time to collect more in-
formation regarding the alleged criminal conduct, to
open criminal proceedings, and to submit a prior re-
quest to the Court.

Furthermore, the Court considered that the absence
of a prior judicial warrant was not counterbalanced by
the availability of a retrospective and effective judicial
review. The Bulgarian court that approved the mea-
sure did not consider the scope of the operation, and
did not make a distinction between information that
was necessary for the investigation, and information
that was not relevant. The European Court of Human
Rights accepted that, as a matter of principle, the re-
tention of the computers for the duration of the crim-
inal proceedings pursued the legitimate aim of secur-
ing physical evidence in an ongoing criminal investi-
gation. However, it was of the opinion that the lack
of any consideration of the relevance of the seized in-
formation for the investigation, and of the applicants’
complaint regarding the personal character of some
of the information stored on the computers, rendered
the judicial review formalistic and deprived the appli-
cants of sufficient safeguards against abuse. There-
fore, the Court considered that even assuming that
there existed a general legal basis in Bulgarian law for
the impugned measure, the applicants in the present
case were not offered sufficient guarantees for their
right to respect for their private life before or after
the search-and-seizure operation. In these circum-
stances, the Court found that the interference with
the applicants’ right to respect for their private life
was not “in accordance with the law” as required by
Article 8 § 2 of the Convention and hence violated Ar-
ticle 8 of the Convention. Consequently, the Court did
not need to examine whether the impugned measure
had a legitimate aim and was proportionate.

One judge, Faris Vehabović, dissented, arguing that
as Prezhdarov was sentenced for illegal use of soft-
ware, it appeared that through his request for return
of the confiscated computers (together with software
installed on them), he was in fact seeking to regain
possession of intellectual property acquired by com-
mitting a criminal act. In any democratic country,
according to judge Vehabović, it would be unprece-
dented that property acquired as a result of a criminal
act be returned to a convicted person, even if that
property contained personal data, in order to satisfy
the requirements of Article 8 under the concepts of
“home” or “private life”. But this argument could not
persuade the majority of the Court that found a viola-
tion of Article 8.

IRIS 2014-10 3



• Judgment by the European Court of Human Rights (Fourth Section),
case of Prezhdarovi v. Bulgaria, Appl. No. 8429/05 of 30 September
2014
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17253 EN

Dirk Voorhoof
Ghent University (Belgium) & Copenhagen University

(Denmark) & Member of the Flemish Regulator for
the Media

EUROPEAN UNION

European Commission: Aid to finance digiti-
sation and extension of terrestrial television
in Spain incompatible with EU law

On 1 October 2014, the European Commission con-
cluded that subsidies granted in the Spanish region
of Castilla-La Mancha to fund the digitisation and ex-
tension of the terrestrial television network in remote
areas were incompatible with EU state aid rules. The
Commission also ordered the recovery of such aids
worth EUR 46 million. This decision follows the con-
clusions already expressed in a decision of 19 June
2013, which referred to the national scheme to fi-
nance digital terrestrial television transition in Spain
(see IRIS 2013-7/5).

According to the Commission, the measure violated
the principle of technological neutrality to the extent
that public funds are only made available to one spe-
cific transmission platform therefore discriminating al-
ternative ones like cable, satellite or the Internet. In
addition to this, the Commission concluded that the
Government of Castilla-La Mancha also engaged in
discriminatory treatment between different terrestrial
operators, as the subsidies were directly granted to
two specific companies without any previous open
tender.

The Commission had previously established the cri-
teria for member states to support digital switchover
in line with EU State aid rules in its decision on dig-
ital transition in Berlin Brandenburg (see IRIS 2004-
6/5, IRIS 2004-9/3 and IRIS 2006-1/8). The principle of
technological neutrality was confirmed by the Court of
Justice in the Mediaset case T-177/07 (see IRIS 2011-
8/4).

• European Commission, ‘State aid: Commission orders recovery of
incompatible aid from certain terrestrial digital platform operators in
Castilla-La Mancha’, IP/14/1066, 1 October 2014
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17255 DE EN FR

Joan Barata Mir
Central European University

European Commission: Progress report on
cultural heritage digitisation

On 24 September 2014, the European Commission
published its report ‘Cultural Heritage: Digitisation,
Online Accessibility and Digital Preservation’. This
is the first progress report on the implementation of
the European Commission’s 2011 Recommendation
on the digitisation and online accessibility of cultural
material and digital preservation (see IRIS 2012-1/4)
and the EU Council Conclusions of the same name
(see IRIS 2012-7/4). The report reviews and assesses
the overall progress achieved in the EU in this field
from 2011 to 2013.

The report is mainly based on a set of national reports
of 32 countries (28 EU Member States, 3 EEA coun-
tries: Norway, Iceland, Liechtenstein and Switzerland)
submitted in late 2013, and early 2014. The areas
covered by the reports are: organisation and fund-
ing of digitisation, digitisation and online accessibility
of public domain material and material protected by
copyright (orphan and out-of-commerce works), Euro-
peana (the European digital library) and digital preser-
vation.

The report notes that digitisation of cultural mate-
rial still remains a challenge, with only approximately
12% on average of the libraries’ collections and less
than 3% of films digitised so far. This observation re-
flects the overall assessment of the Member States’
progress, which is echoed throughout the report.

The European Commission observes that digitisation
strategies have mostly local-, sector- or institution-
specific characters. Moreover, the digitisation itself
largely relies on public funds, both national and those
of European Structural Funds.

As regards cultural material in the public domain, the
European Commission concludes that its web visibil-
ity has improved. However, statutory and contrac-
tual limitations persist for digitisation of public domain
works, for example, with legal uncertainty regarding
the legal status of their digital reproductions.

The report shows that the part of the Recommenda-
tion on bringing online copyrighted material, as well
as the Orphan Works Directive of 2012 (see IRIS 2012-
10/1), have had a very limited effect. The trans-
position of the Directive and the implementation of
legally backed collective licensing solutions for wide-
scale digitisation of out-of-commerce works called
upon by the Recommendation, remain an exception
rather than the rule. The same holds for the imple-
mentation of rights information databases, such as
ARROW or FORWARD.

With respect to Europeana, the report points out that
it has exceeded its 2015 target of 30 million digitised
objects ahead of schedule. However, the progress

4 IRIS 2014-10

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17253
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-7/5&id=15038
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2004-6/5&id=15038
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2004-6/5&id=15038
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2004-9/3&id=15038
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2006-1/8&id=15038
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-8/4&id=15038
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-8/4&id=15038
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17255
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-1/4&id=15037
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-7/4&id=15037
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-10/1&id=15037
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-10/1&id=15037


has been much slower in relation to masterpieces and
sound or audiovisual material.

In the area of digital preservation of cultural mate-
rial, the report notes the adoption of a wide variety of
long-term preservation strategies or schemes. How-
ever, much remains to be done when it comes to leg-
islative provisions for multiple copying, format migra-
tion or web-harvesting, elimination of technical hin-
drances to long-term preservation of digital-born ma-
terial or prevention of wide variations of legal deposit
arrangements.

In conclusion, the European Commission acknowl-
edges that progress has been made during the first
two years of implementation of the Recommenda-
tion. However, ‘the overall picture of cultural heritage
digitisation remains fragmented and patchy’, ‘widely
dependent’ on cultural institution initiative or fund-
ing, ‘with a limited overview of digitisation activities
across sectors and borders’. The Commission refrains
from giving any clear recommendations. It merely
identifies the weaknesses, which require further at-
tention and action.

• European Commission, Implementation of Commission Recommen-
dation on the digitisation and online accessibility of cultural material
and digital preservation: Progress report 2011-2013, Working docu-
ment, September 2014
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17254 EN

Svetlana Yakovleva
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

NATIONAL

BE-Belgium

New act addresses sexism in the public space

A highly controversial act has been adopted in Bel-
gium to address sexist gestures and acts in the public
space. A prison sentence of up to one year and/or a
fine of up to EUR 1000 can be imposed for ‘any pub-
lic gesture or act, which is obviously intended to ex-
press contempt vis-à-vis a person because of his or
her sex or, for the same reason, considers a person
as inferior or reduces the person to his or her sexual
dimension and which results in a serious infringement
on the dignity of that person’. The act also amends
the Law of 10 May 2007 to combat discrimination be-
tween women and men by incorporating two articles
in relation to discrimination on the basis of gender.
The rationale for the adoption of the act, according
to the Explanatory Memorandum, is that sexism is a

widespread phenomenon, which cannot be tolerated
in a democratic society.

There are two views on the new act. On the one hand,
some commentators consider that the restriction that
the act imposes on freedom of expression may be too
broad. They claim that the definition of the acts that
are punishable may be too vague and question the
fact that it may transfer the task of the legislator to
the judiciary. On the other hand, the act does re-
quire special intent and clearly adds that the acts and
gestures that are being considered as criminal acts
should result ‘in a serious infringement on the dignity
of that person’. This additional criterion should ensure
that only grave abuses will be punished. Another ob-
servation is that prison sentences may have a poten-
tial chilling effect on freedom of expression and this
may be incompatible with the European Convention
of Human Rights.

• Wet ter bestrijding van seksisme in de openbare ruimte en tot aan-
passing van de wet van 10 mei 2007 ter bestrijding van discriminatie
teneinde de daad van discriminatie te bestraffen (Act to combat sex-
ism in the public space, amending the act of 10 May 2007 to combat
discrimination in order to punish the act of discrimination, 22 May
2014, Official Gazette 24 July 2014)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17294 FR NL
• Note explicative, DOC 53 3297/001 (Explanatory Memorandum,
DOC 53 3297/001)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17257 FR NL

Eva Lievens
KU Leuven & Ghent University

BG-Bulgaria

Another private special-interest channel
withdrawn from digital transmission

Following the early termination of the digital broad-
casting licences of two television channels - bTV
Lady+1 and RING.BG+1 - in May 2014 (see IRIS 2014-
6/8), the Council for Electronic Media received a sim-
ilar request to cancel the licence of another channel
in September. The two media services withdrawn ear-
lier in the year were both provided by the bTV Me-
dia Group and are now only available via cable and
satellite. The third channel that now wants to stop
broadcasting digitally, Diema Family+1, is owned by
Bulgaria’s second largest TV group, the Nova Broad-
casting Group. Following the early termination of this
licence, the Nova Broadcasting Group, like its com-
petitor, the bTV Media Group, will only transmit one
digital channel, i.e. its main channel, Nova TV.

The analogue switch-off in Bulgaria took place on 30
September 2013. Although the Council for Electronic
Media has licensed more than 30 channels for digital
terrestrial transmission, less than half of them have

IRIS 2014-10 5

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17254
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17294
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17257
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-6/8&id=15056
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-6/8&id=15056


started broadcasting via DVB-T. The number of digital
channels that can currently be received terrestrially is
even smaller - they are the three channels of public
service broadcaster BNT (BNT1, BNT2 and BNTHD),
bTV, Nova TV, News 7, TV 7, Diema Family+1 (now
withdrawn) and Bulgaria on Air.

However, it is not just private TV broadcasters that are
having problems financing digital channels. Accord-
ing to the digital multiplex operator First Digital EAD,
BNT’s failure to pay the fees for the digital transmis-
sion of its channels has put First Digital EAD in a very
difficult position, preventing it from paying its own
running costs and going ahead with planned network
investments. Therefore First Digital EAD requested
that BNT be ordered by the Council for Electronic Me-
dia to pay the long overdue sum of BGN 2,553,580.
However, as the regulatory authority, the Council for
Electronic Media does not believe it has the legal pow-
ers to impose such obligations on BNT. Even so, it has
promised to try to act as mediator in this difficult situ-
ation once it has heard BNT’s position on the matter.

• Ïðîòîêîë � 33 íà Ñúâåòà çà åëåêòðîííè ìåäèè îò ðå-
äîâíî 467460401465464460475470465, ñúñòîÿëî ñå íà 09 ñåïòåìâðè
2014 463. (Report no. 33 on the regular meeting of the Council for
Electronic Media, 9 September 2014)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17284 BG

Evgeniya Scherer
Lawyer and lecturer, Bulgaria/ Germany

CH-Switzerland

Parliament adopts universal broadcasting
charge

On 26 September 2014, the Swiss Parliament ap-
proved the introduction of a new broadcasting charge,
which all households and businesses will have to pay
whether they own a reception device or not. The Gov-
ernment (Bundesrat) had proposed the idea in May
2013 in response to technological advances, includ-
ing the possibility of watching TV programmes on mo-
bile phones. Both Chambers of Parliament approved
the new system (the Nationalrat by 109 votes to 85
with 4 abstentions and the Ständerat by 28 votes to
14 with 3 abstentions).

However, the introduction of the new charge is still not
guaranteed and it seems likely that the amendment
of the Radio and Television Act- (Radio und Fernsehge-
setz - RTVG) approved by Parliament will be submitted
to the Swiss population for a decision after the Swiss
Trades Association called for a referendum against
the draft amendment. A referendum must be held if
50,000 signatures are collected before the deadline of

15 January 2015. The Swiss Trades Association is con-
testing the proposal that all companies with an annual
turnover of at least CHF 500,000 must pay the charge.

Like the broadcasting charge introduced in Germany
in 2013, the system adopted by the Swiss Parliament
also requires that all households pay the charge. How-
ever, an opt-out rule will apply for a five-year transi-
tional period, enabling households without a device
that can receive radio or television programmes to re-
quest exemption from the charge for an initial period
after its introduction. The smaller Chamber of Parlia-
ment (Ständerat) had originally opposed the new Arti-
cle 109c RTVG, preferring to introduce the new broad-
casting charge in June without such a transitional ar-
rangement (see IRIS 2014-8/14). After the Nationalrat
insisted on the opt-out rule being included for a lim-
ited time, the smaller chamber relented in September.

The household charge will be collected by a private
organisation chosen by the State after a public ten-
dering procedure (Billag AG currently collects the
charge). The company charge, however, will be col-
lected by the Swiss federal tax authorities, which can
refer to data on VAT.

The purpose of the charge has not changed: it will be
used to fund SRG programmes and private channels
with a public service remit across all parts of Switzer-
land. The private broadcasting sector will be allocated
between 4% and 6% of the total income generated by
the charge (Art. 40(1) of the amended RTVG). Under
the system adopted by the Bundesrat, the new charge
should not result in SRG and the other recipients be-
ing paid more than before. Since the total amount
will be paid by a greater number of households and
businesses, the charge to be paid by individual house-
holds should be lower in future. They are expected to
pay less than the current annual broadcasting charge
of CHF 462 (approximately EUR 380), which only ap-
plies to homes with a reception device.

The new system is unlikely to be introduced before
2018. Until then, the Billag company will remain
responsible for collecting the existing broadcasting
charge.

As well as the new system for the funding of broad-
casting, the amendment of the RTVG, as approved by
the Swiss Parliament, deals with a series of other, less
controversial topics. These include responsibility for
monitoring SRG’s online service, the improved imple-
mentation of regional TV broadcasters’ independence
from the State, as well as licensing obligations and
various other conditions applicable to private chan-
nels (for example, those concerning subtitling).

• Texte des nouvelles dispositions de la loi sur la radio et la télévision
adoptées par le Parlement, 26 septembre 2014 (Text of the amended
Radio- und Fernsehgesetz (Radio and Television Act - RTVG) approved
by the Swiss parliament, 26 September 2014)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17281 DE FR
• Chronologie des travaux législatifs (Chronology of legislative docu-
ments)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17282 DE FR

6 IRIS 2014-10

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17284
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-8/14&id=15055
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17281
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17282


• Annonce du référendum contre la modification de la loi sur la radio
et la télévision sur le site de l’usam (Announcement of referendum
against the RTVG amendment on the website of the Swiss Trades As-
sociation (sgv - usam))
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17283 DE FR

Franz Zeller
Federal Communications Office / Universities of Bern,

Basel & St. Gallen

DE-Germany

BGH permits use of illegally obtained e-mails
for reporting purposes

In a ruling of 30 September 2014, which has not yet
been published in full (case no. VI ZR 490/12), the
Bundesgerichtshof (Federal Supreme Court - BGH) de-
cided that the public’s right to information should take
precedence over a politician’s general privacy rights.
Although the judgment concerns print media, it is also
relevant to reporting in the audiovisual media sector.

The plaintiff held various political posts between 1994
and 2010, including that of Finance Minister, Home
Affairs Minister, and Head of the State Chancellery
of a German Bundesland. In 1997, he had a daugh-
ter from an extra-marital relationship with a col-
league. The girl’s mother, who brought the child
up alone, applied for maintenance payments and re-
ceived money for her daughter in accordance with
the Unterhaltsvorschussgesetz (Child Support Act) un-
til October 2003.

When the plaintiff lost his laptop in 2009, four e-mails
that he had received from the child’s mother were
sent to the defendants’ editorial offices. In these e-
mails, the politician was accused of failing to make
regular maintenance payments for his daughter and
committing social insurance fraud. The defendants
published the content of the e-mails in the print media
and the plaintiff resigned as Minister. He then applied
for an injunction against the reporting of the private
e-mails in either direct or indirect speech.

In accordance with the general right to privacy, the
lower instance courts granted the plaintiff’s applica-
tion (Landgericht Berlin, case no. 27 O 719/10 - ruling
of 28 June 2011 and Kammergericht Berlin, case no.
10 U 118/11 - ruling of 5 November 2012).

The BGH, however, overturned these rulings and re-
jected the application.

The BGH found, firstly, that the reports published by
the defendants intruded on the plaintiff’s privacy and
right to informational self-determination. However,
the intrusion was not unlawful. Even though the in-
formation (the truth of which was not questioned by

the plaintiff) had been obtained unlawfully by a third
party, the public’s right to information outweighed the
plaintiff’s right to privacy. The plaintiff was a well-
known political figure whose conduct was in the pub-
lic eye. The press had used the e-mails to prove that
the politician was aware that the child’s mother was
receiving payments for their daughter under the Child
Support Act, even though the requirements for such
payments had not been met because he himself was
obliged to pay them.

When weighing reporting freedom against the protec-
tion of privacy, the BGH considered that this informa-
tion had a high level of “public value”. The BGH there-
fore found the publication of the various e-mails in di-
rect or indirect speech to be lawful.

• BGH, Pressemitteilung Nr. 137/14 vom 30. September 2014 (Federal
Supreme Court, press release no. 137/14 of 30 September 2014)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17285 DE

Cristina Bachmeier
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

BGH confirms advertising ban for online
game “Runes of Magic”

According to media reports, the Bundesgerichtshof
(Federal Supreme Court - BGH), in a ruling of 18
September 2014, which has not yet been published
in full (case no. I ZR 34/12), decided that an adver-
tisement for video game accessories, written in lan-
guage likely to appeal to children, represented an un-
lawful exhortation to children to purchase and there-
fore infringed Article 3(3) of the Act against unfair
competition (Gesetz gegen den unlauteren Wettbe-
werb - UWG). This ruling is also relevant to the au-
diovisual media sector, firstly because video games
and their advertisement represent audiovisual con-
tent and, secondly, because the advertising rules in
the UWG are very similar to those in the Audiovisual
Media Services Directive (AVMSD).

Through its ruling, the BGH confirmed a judgment by
default that it had previously issued against the game
operator on 17 July 2013 (see IRIS 2013-8/14).

The Bundesverband der Verbraucherzentrale (Federa-
tion of German Consumer Organisations - vzbv) had
complained after advertisements for additional con-
tent for the “Runes of Magic” game had appeared in
online forums, using the slogans “Pimp your charac-
ter” and “Grab the opportunity and give your arms
and weapons a certain something”. After the defen-
dant appealed against the judgment by default, a fur-
ther oral hearing was held on 18 June 2014 and the
BGH issued its decision on 18 September 2014.

IRIS 2014-10 7

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17283
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17285
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-8/14&id=15058


The BGH decided that the use of the informal “Du”
and of “children’s language including popular angli-
cisms” comprised a suggestive and unlawful exhorta-
tion to children to purchase. The BGH’s decision is
based on Article 3(3) of the UWG in conjunction with
no. 28 of the annex to the UWG (the so-called “black
list” of unlawful commercial practices), which states
that an advertisement that exhorts children to buy ad-
vertised products themselves or to ask their parents
to do so infringes competition law. In the BGH’s opin-
ion, the actual age structure of players of the game
was “not crucial”. The BGH therefore did not rule on
what exactly constitutes “children” for the purposes
of no. 28 of the annex to the UWG.

• Urteil des I. Zivilsenats vom 17. Juli 2013 (I ZR 34/12) (Ruling of the
1st civil chamber of 17 July 2013 (I ZR 34/12))
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17286 DE

Tobias Raab
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

Discontinued porn films constitute official in-
formation in accordance with the Freedom of
Information Act

In a ruling of 22 September 2014 (case no. 13 K
4674/13), the Verwaltungsgericht Köln (Cologne Ad-
ministrative Court - VG) upheld a private collector’s
right to a copy of a pornographic film.

The plaintiff had initially asked the Bundesprüfstelle
für jugendgefährdende Medien (Federal Department
for Media Harmful to Young People - BPjM) for a copy
of the classified video film, which was no longer avail-
able to buy, “for his own use”. His request was re-
jected by the BPjM on the grounds that, firstly, the
request had not been made within the scope, and for
the purposes of the Freedom of Information Act (Infor-
mationsfreiheitsgesetz - IFG), and secondly, the BPjM
did not hold distribution rights for the purposes of Arti-
cle 17(1) of the Copyright Act (Urhebergesetz - UrhG)
or reproduction rights under Article 16 UrhG.

The collector appealed to the VG Köln against this de-
cision.

The VG explained that the film constituted official in-
formation. Furthermore, the plaintiff had a right of
access to the information under Article 1(1)(1) IFG be-
cause the classified film was stored by the BPjM for
official purposes. Any classification carried out by the
BPjM was dependent on the latter having access to
the film concerned, in order to assess its content. In
addition, the BPjM was in possession of the film not
for entertainment reasons, but for official purposes.

The VG also said that the requested film was clearly
a copyright-protected work. However, the plaintiff

could make use of the exemption rule in Article 53
UrhG, under which reproduction was admissible if the
work had been discontinued for at least two years and
exclusively analogue use took place.

It ruled that rules on the protection of minors were
irrelevant because the copy was being made for an
adult.

The VG therefore rejected all of BPjM’s arguments and
upheld the private collector’s complaint.

• Urteil des Verwaltungsgericht Köln, 13 K 4674/13, 22. September
2014 (Ruling of the Cologne Administrative Court, 13 K 4674/13, 22
September 2014)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17287 DE

Cristina Bachmeier
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

Federal Government report on progress in
combating child pornography on the Internet

In mid-September 2014, the Federal Government sub-
mitted a “report on the measures taken in 2013 to
remove telemedia services containing child pornogra-
phy” in accordance with Article 184b of the Strafge-
setzbuch (Criminal Code - StGB) to the German lower
House of Parliament (Bundestag)”.

In the digital world, images of sexual abuse of chil-
dren are distributed to a high but unknown number of
users worldwide. There is therefore an urgent need to
effectively protect the victims of this abuse.

With this aim in mind, the Federal Criminal Police Au-
thority (Bundeskriminalamt - BKA), the national body
jugendschutz.net, the Federal Department for Media
Harmful to Young People (Bundesprüfstelle für ju-
gendgefährdende Medien - BPjM), and other “com-
plaints offices” - all members of the International As-
sociation of Internet Hotlines (INHOPE) - work closely
together.

As a result of this cooperation, the report included
an evaluation of the measures taken to remove child
pornography during the previous year, as well as the
statistics produced by the BKA to assess the success
of these measures. According to the report, the “re-
move instead of block” principle is applied, whereby
sites with illegal content are notified to providers in
Germany and abroad so they can be removed, rather
than added to a provider-blocking list.

Any reports of telemedia services containing child
pornography are immediately forwarded to the BKA
by police authorities or complaints offices, regardless
of whether the server on which the content is hosted
is in Germany or abroad.

8 IRIS 2014-10

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17286
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17287


According to the statistics, the BKA received a total of
4,317 reports of abuse in 2013, 82% of which were
hosted abroad, and 18% in Germany. Most of the
servers were in the USA and Japan. In nine cases,
the location of the illegal content could not be iden-
tified because the servers concerned could only be
accessed via an anonymous network.

The report also deals with the time it takes for content
hosted in Germany and abroad to be removed. 80%
of child pornography hosted in Germany was removed
within two days and 100% within two weeks. How-
ever, the procedure takes longer for content hosted
abroad, since it is more complex. In this category,
55% of all content was deleted within a week and 77%
within four weeks. Even so, the total number of for-
eign cases fell for the first time since statistics were
first collected in 2010.

The report considers cooperation an effective means
of combating child pornography on the Internet, both
in relation to the criminal prosecution authorities and
in terms of contacting service providers in order to
ensure images of abuse are removed as quickly as
possible.

• Bericht der Bundesregierung vom 18. September 2014 (Federal
Government report of 18 September 2014)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17288 DE

Cristina Bachmeier
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

GVK and VPRT agree guidelines for labelling
of scripted reality formats

On 19 September 2014, the Conference of Chairper-
sons of the Decision-Taking Councils (the Gremienvor-
sitzendenkonferenz - GVK) of the Land media author-
ities (Landesmedienanstalten) and the Private Broad-
casting and Telemedia Association (Verband Privater
Rundfunk und Telemedien e.V - VPRT) announced that,
following joint discussions, they had agreed on a set
of guidelines on the clear labelling of own-produced
scripted reality formats. The purpose of these guide-
lines is to give viewers a standard level of trans-
parency and information across all broadcasters and
formats.

Broadcasters are required to select the appropriate
wording and location for the relevant format. To this
end, the voluntary code of conduct contains exam-
ples of how to word specific labels, such as “This
case/story/plot is (completely) fictitious” or “Based on
a real/actual story/event”.

The code of conduct also contains rules on the loca-
tion and legibility of labels, designed to ensure that

they are suitably recognisable. These include provi-
sions on the place and timing of the insert as well
as recommendations concerning the size, type and
colour of the lettering.

The standardised labelling described in the guidelines
should be used with immediate effect by all newly
produced programmes. The guidelines also state that
they should be reviewed on 20 September 2015.

• Leitlinien für die Kennzeichnung und deren Wahrnehmbarkeit bei
Scripted Reality-Formaten - Freiwillige Verhaltensgrundsätze der pri-
vaten Fernsehveranstalter, 19.September 2014 (Guidelines on the
clear labelling of scripted reality formats - voluntary code of conduct
for private television broadcasters, 19 September 2014) DE

Peter Matzneller
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

ES-Spain

National Commission for Market Competition
opens an investigation into the Commercial
Radio Broadcasters Association

In Spain, the Sociedad de Artistas Intérpretes o Ejecu-
tantes de España (AIE), and the Asociación de Gestión
de Derechos Intelectuales (AGEDI) are the collective
management societies or performing rights societies
respectively representing musical performing artists
and phonogram producers. These collective manage-
ment societies are entitled to administer the right
to receive an equitable remuneration from any third
party that publicly performs or communicates sound
recordings to the public, such as bars, clubs and
radios, cinemas and television broadcasters (when
recordings are synchronised with films).

AGEDI and AIE normally formalise agreements with
the industry associations for a certain term of dura-
tion. In 2009, the term of the agreement with the As-
sociation of Commercial Radio Stations (AERC), which
includes important radio stations such as Prisa, Cope
and Atresmedia Radio, expired and since then both
parties have been negotiating a new agreement with-
out success.

During the course of such negotiations, the ra-
dio broadcasters association considered that the fee
AGEDI-AIE intended to collect was excessive, abusive,
and inequitable and filed a claim before the Span-
ish competition authority, the Comisión Nacional del
Mercado de la Competencia (CNMV - see IRIS 2014-
2:1/16). The CNMV opened investigation proceedings
on the basis of a possible abuse of their dominant po-
sition in the market of commercial and public commu-
nication of phonograms. Given that AGEDI and AIE

IRIS 2014-10 9

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17288
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-2:1/16&id=15048
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-2:1/16&id=15048


are the only collective management societies manag-
ing those public performance rights, the CNMV con-
sidered that AGEDI-AIE could be engaging in abusive
practices prohibited by Article 2 of the Spanish Com-
petition Act (Ley 15/2007, de 3 de julio, de Defensa
de la Competencia).

Duringthe proceedings, the CNMV opened a new in-
vestigation, this time against the AERC, following a
complaint from AGEDI-AIE. It is based on the pos-
sible restrictive competition practices that can exist
when making collective recommendations to the radio
stations, which are members of the AERC. The prac-
tices include suggesting that radio stations avoid pay-
ing any fees to AGEDI-AIE on the grounds that these
are disproportionate and abusive, as those performing
rights societies have a dominant position in the mar-
ket; with such a recommendation intended to have
more force in the course of the negotiation of the col-
lective agreement.

Taking into account the information gathered, the
CNMV considers that there is prima facie evidence
that the AERC has been committing practices, which
are prohibited by article 1 of the Spanish Competition
Act and also by article 101 of the Treaty of the Func-
tioning of the EU. The opening of these proceedings
does not prejudge the final outcome of the investiga-
tion. There is now a maximum period of 18 months
for a resolution by the CNMC.

• CNMC, Nota de Prensa, a 29 de septiembre 2014 (CNMC, Press Re-
lease, 29 September 2014)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17267 ES

Enric Enrich
Enrich Advocats - Barcelona

FR-France

Play TV heavily penalised for infringing copy-
right held by France Télévisions

In a judgment delivered on 9 October 2014, the Re-
gional Court of Paris banned and heavily penalised
the online broadcasting on the Playtv.fr site of tele-
vision programmes belonging to the France Télévi-
sions group (France TV). Since 2010, the company
Playmédia has been offering a service free of charge
and without subscription showing television channels,
which are accessible on the Internet. In the face of the
public-sector group’s refusal to allow its programmes
to be carried, PlayTV claimed that it ought to have the
benefit of the must-carry scheme.

Article 34-2 of the Act of 30 September 1986 intro-
duced an obligation, requiring distributors of terres-
trially broadcast services to make their public-sector

audiovisual channels “available to their subscribers
free of charge”. The dispute was referred to the au-
diovisual regulatory authority (Conseil Supérieur de
l’Audiovisuel - CSA) (see IRIS 2013-8), which noted
that while Playmédia did have the status of distributor
of services, it did not have any subscribers, since at
the time its service was offered with unrestricted ac-
cess and free of charge. However, having subscribers
was a determining condition for being subject to the
must-carry obligation. When Play TV announced its in-
tention to set up a subscription system, which it went
on to do, France TV announced its intention to “con-
tinue with the legal proceedings already instigated to
achieve a judgment against this violation of [its] intel-
lectual property rights”, which it also went on to do;
the judgment was delivered on 9 October 2014.

Playmédia had France TV summoned as it believed
the public-sector group was at fault in refusing to
contract with a view to allowing its programmes to
be broadcast via the complainant’s on-line service,
while France TV, for its part, claimed compensation
for the infringement of its copyright and neighbour-
ing rights. It was therefore for the court to state how
the must-carry provisions in the Act of 30 Septem-
ber 1986 should be combined with the provisions of
the Intellectual Property Code, and more particularly
whether the 1986 Act was able to diverge from the
Code, as Playmédia was claiming. In its judgment,
the court noted that the 1986 Act should be applied
while scrupulously respecting the intellectual property
rights of the creators and producers of audiovisual
and cinematographic works and the rights of rightsh-
olders for sports events. No divergence was possi-
ble, and it was important to ensure that each party’s
property rights were upheld. Thus the court clearly
stated that “must-carry is not a scheme set up to al-
low access by final users without ensuring the preser-
vation of intellectual property rights”. It then went on
to recall that setting up must-carry was subject to a
number of conditions. Firstly, it was necessary for “a
significant number of final users of these networks to
use them as their principal means of receiving radio
and television broadcasts”. Playmédia did not pro-
vide evidence that this condition was met. Secondly,
Playmédia was still not in a position to claim it was
a subscription service, since the company’s offer of
access to Internet users from 1 January 2014 did not
meet this condition.

The final condition is set out in Article 34-2 of the 1986
Act, which requires the “full, simultaneous” take-up of
programmes. This condition was included in France
TV’s list of specifications. However, certain rightsh-
olders (American cinema studios and holders of sports
rights) have not authorised France TV to broadcast
their programmes on services such as those oper-
ated by Playmédia or, in the case of the statutory
must-carry obligation, have limited their authorisation
to mobile telephone networks. Take-up limited just
to those programmes authorised by third-party pro-
ducers (with certain programmes being blacked out),
as Playmédia proposed to France TV, was found in-

10 IRIS 2014-10

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17267
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-8&id=15062


compatible with the latter’s public-service missions.
France TV had therefore been right in concluding that
the Playmédia offer did not enable it to fulfil the obli-
gation of full, simultaneous take-up. The court there-
fore found that France TV had not acted abusively by
refusing to enter into a contract with Playmédia au-
thorising the latter to broadcast its programmes on
its Internet site at playtv.fr. Playmédia claims in this
respect were rejected.

Regarding the counter-claims made by France TV,
the court recalled that broadcasting the company’s
programmes without its authorisation constituted in-
fringement of copyright. It noted that the company
enjoyed neighbouring rights regarding the commu-
nication of its television programmes to the pub-
lic in the same way that it held copyright and pro-
ducer’s rights in respect of the broadcasts it produced
or co-produced and its purchases of various works
(news programmes, documentaries, magazines, TV
films, and cinema films). By broadcasting these pro-
grammes without France TV’s authorisation, Playmé-
dia had infringed copyright and neighbouring rights,
as it had also done by reproducing the community
and French brand names owned by the public-sector
television group. Taking into account Playmédia’s
turnover and the audience share of the channels it op-
erates (75%), the court decided that France TV should
be awarded €1 million to compensate for the preju-
dice suffered and €25,000 as compensation for the
infringement of its rights in respect of brand names.
Playmédia was ordered to refrain from taking up and
broadcasting programmes from the public group’s
channels, and would be fined for any delay in com-
plying with the judgment.

• TGI de Paris (3e ch. 1Re sect.), 9 octobre 2014 - Playmédia c.
France Télévisions (Regional court in Paris (3rd chamber, 1st section),
9 October 2014 - Playmédia v. France Télévisions) FR

Amélie Blocman
Légipresse

Judgment ordering Facebook France to rein-
state a “non-official” page operated by fans
of a television series overturned

In a decision on 16 October, the Court of Appeal in
Paris overturned the judgment of the Regional Court in
Paris which had ordered Facebook France to reinstate
a “non-official” page operated by fans of the popular
TV series Plus Belle la Vie (“PBLV”), which had been
blocked the previous year by its executive producer
(see IRIS 2014-1/21).

In the present case, the creator and moderator of
“pblvmarseille”, a non-official Internet site devoted
to the series launched the “PBLV Marseille” Face-
book page in 2008. In 2012, she discovered that

the producer of the series and owner of the “Plus
Belle la Vie” and “PBLV” brand names, with whom
she maintained regular relations, had asked Face-
book France to merge her non-official page (which had
605,200 fans at the time) with the production com-
pany’s official page. She felt the latter had thereby
surreptitiously appropriated the fans of her page,
and had Facebook France ordered to reinstate the
page and pay her compensation for the prejudice she
had suffered. Although Facebook France did not ap-
point counsel in the original proceedings, it appealed
against the judgment and asked for it to be cleared.

The company said that while it did indeed belong to a
group of companies whose parent company was Face-
book Inc., it was a separate legal entity and neither
operated nor hosted the social network’s service. It
said that the conditions for using the service, which
all users had to accept, specified that users resident
outside North America contracted with the company
Facebook Ireland Limited when they created an ac-
count. The creator of the disputed fan page contested
this let-out, on the grounds that the company Face-
book France was held by the company Facebook and
managed by the same person, from France.

The Court of Appeal stated that the host, within the
meaning of Article 6.1.2 of the LCEN, the Act on which
the respondent party’s claim was based, was the only
party storing the content of the Facebook service and
the only one that had the technical means of taking
any action involving the service. There was nothing to
prove, and indeed it was not even being claimed, that
Facebook France operated and hosted the Facebook
service. Thus, according to its entry in the companies
register, the activity of the company Facebook France
is to provide the Facebook group with services in con-
nection with the sale of advertising space, commercial
development, marketing, public relations, lobbying,
communication, legal support and any other services
of a commercial, administrative and/or IT-related na-
ture aimed at developing the services provided by the
Facebook brand in France. It did not own the Face-
book domain names. This all showed that the com-
panies Facebook Ireland and Facebook France SARL
were separate legal entities. Their activities were not
the same as those of their parent company, and were
strictly limited; they had no authority or right of su-
pervision regarding the operations and content of the
Facebook.com service. The fact that the same person
managed the two companies did not prevent the two
entities having separate legal existences.

In the present case, it was not shown that Facebook
France held any kind of authorisation to represent the
Irish company in France, that it had had any con-
tact with the respondent party, or that it had been
involved in the withdrawal of the disputed Facebook
page (the e-mails informing it of the removal of the
page in favour of the series’ production company were
in English, sent by Facebook.com, and signed “The
Facebook team”). The court deduced from this that
the original court had been wrong in ordering Face-

IRIS 2014-10 11

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-1/21&id=15063


book France to reinstate the respondent party’s Face-
book site, as it had no entitlement to do so. The judg-
ment was overturned in this respect and the applicant
party was found incompetent to take action against
Facebook France.

• Cour d’appel de Paris (pôle 5, ch. 2), 17 octobre 2014 - EURL Face-
book France c. Laurence Collard (Court of appeal in Paris (centre 5,
chamber 2), 17 October 2014 - Facebook France SARL v. Laurence
Collard) FR

Amélie Blocman
Légipresse

Recognition of the good faith of a journalist
who wrongly presented a man as a terrorist

An interesting judgment delivered on 17 October
2014 by the press chamber of the Regional Court
in Paris is the outcome of a case involving proof of
the good faith of a television journalist being prose-
cuted for defamation. In the case at issue, an Alge-
rian man had a summons issued against the direc-
tors of the publication of a television channel and its
Internet site, and the journalist who wrote a paper,
which was broadcast on the main evening news on
television on the expulsion of five Islamists ordered
by the Minister for the Interior. The photograph of
the plaintiff had been shown on the screen, with a
voice-over commentary stating that he had be found
guilty in 1997 for the attacks committed in Marrakech
in 1994 during which a number of Spanish tourists
were killed, and that he maintained “regular contact”
with people involved in terrorist activities (“former ji-
hadists who had been through training at camps in
Afghanistan and Pakistan”). The court found that this
caused prejudice to the man’s honour and to the con-
sideration due to him, as it was specifically stated that
he had been found guilty of committing terrorist at-
tacks, which proved to be false, and of maintaining
close links with terrorists. The defamatory nature of
the utterances in the case was therefore proven.

The journalists thus brought to book and then at-
tempted to prove that they had acted in good faith.
According to longstanding jurisprudence, defamatory
remarks are deemed at law to have been made with
the intention of causing harm, but they may be jus-
tified if their perpetrator establishes having acted in
good faith by proving that a legitimate goal, untinged
by any personal animosity, had been pursued and
that a certain number of safeguards have been ob-
served, including the rigorous nature of the investi-
gation and the prudent manner of making the utter-
ances. The court found that by devoting a news re-
port to the expulsion, carried out by the Minister for
the Interior “as an extremely urgent measure”, of per-
sons presented as being “radical Islamists” suspected
inter alia of “preaching against the West, in favour of

sharia”, the aim pursued by the journalist was legiti-
mate. It was indeed a matter of informing the public
of measures adopted by the Government to counter
possible terrorist threats, in the context of a paper
of general interest, the subject having been raised a
few days after the much mediatised series of murders
committed by Mohamed Merah in Toulouse. There
was no mention of any personal animosity on the part
of the journalist towards the man involved. Given that
the man is not recorded as having been found guilty
of carrying out any such terrorist acts, he was enti-
tled to have felt shocked and hurt by the way he was
presented in the newscast.

The court noted nevertheless that in view of the
very nature of the information broadcast publicly,
the fact that the source of the information, namely
the Ministry of the Interior, theoretically ought to
have checked its accuracy, and the circumstances of
the broadcasting of the information (during the main
evening newscast, devoted mainly to the presenta-
tion of news items circulated by press agencies with
an international reputation based on the fact that they
state they have checked all the information they cir-
culate), the journalist was not obliged to carry out
a full investigation and to check the content of the
information being broadcast, despite the corroborat-
ing checks he said he had carried out in the police
hierarchy and among people responsible for gather-
ing such information, whose identity he could not re-
veal for reasons of source secrecy. Lastly, the court
found that under the very particular circumstances of
the case, it could not be held that the journalist had
not interviewed the man involved or his counsel once
the expulsion measure was actually under way. The
court granted the accused the benefit of good faith
and therefore discharged them from prosecution.

• TGI de Paris (17e ch.), 17 octobre 2014 - A. Belhadad c. A. Girard,
N. Paolini et a. (Regional court of Paris (17th chamber), 17 October
2014 - A. Belhadad v. A. Girard, N. Paolini and others.) FR

Amélie Blocman
Légipresse

Infiltration and concealed camera methods
do not exclude good faith

In a judgment delivered on 16 October 2014, the Re-
gional Court of Paris has defined the conditions under
which journalists prosecuted for defamation following
a concealed-camera report may claim that they acted
in good faith, thereby escaping prosecution. Associ-
ations responsible for the management of a parish
and a school and their representatives, were suing
the publication director of a television channel, a num-
ber of journalists, and the manager of the production
company of the ‘Les Infiltrés’ programme for defama-
tion following the broadcast of a report (followed by

12 IRIS 2014-10



a pre-recorded studio debate), entitled “A l’extrême
droite du Père” (on the extreme right hand of the Fa-
ther). The report had been produced using the in-
filtration method, which enabled a journalist to in-
filtrate a small extreme right-wing group presented
as being extremely violent and racist in a parish, in
a school, and to film various people using a con-
cealed camera, as well as applying certain blurring
and voice-distortion techniques prior to broadcasting.
The report claimed that the Roman Catholic associa-
tions and the person in charge of them had links with
this small group and with the school, which was qual-
ified as a “nest of Fascists”, backed by various ele-
ments and examples given in the report. It was also
claimed that the school’s teaching was “overtly anti-
Semitic” and even revisionist. The court found that all
the utterances at issue were defamatory with regard
to the parish, the school, and its manager, who was
shown un-blurred in the broadcast and was wrongly
presented as the founder of the school, whereas he
is in fact chairman of the association which manages
the school.

Regarding the proof of the good faith claimed by the
journalists being prosecuted, the civil parties’ main
complaints were that the infiltration had been unfair
and that the broadcast was based on set-ups, manip-
ulations and lies. The court nevertheless stated that
in defamation cases, freedom of proof might permit
the production of documents obtained unfairly. Thus,
although by their nature they involved a degree of dis-
simulation, the use of infiltration and concealed cam-
era methods did not intrinsically exclude good faith;
they might be permissible, subject to certain condi-
tions. Firstly, they must be a necessary means of re-
vealing legitimate information to the public on an item
of general interest that could not have been discov-
ered otherwise. Next, the principle of proportionality
must be respected, as well as various precautions in-
volved in ensuring the anonymity of certain people
and the absence of any deformation of the sequences
broadcast.

In the case at issue, the court found that it was legit-
imate to inform the public of the existence of violent
and racist political groups, and of the links that may
exist between such a group, the clergy in a parish,
and a school. The elements of the investigation were
mainly the result of sequences broadcast in the report
itself (extremely violent, racist statements), and were
corroborated by others included in the uncut footage.
While it was true that some of the passages at is-
sue contained a number of inaccuracies or approxi-
mations, they were deemed to have little effect on the
impact of the utterances, and to be non-determining.

Furthermore, the principle of hearing both sides of an
argument had been observed, with the un-blurred in-
terview of the school’s manager and the priest who
was its head teacher, whose utterances were broad-
cast in the report, and the presence of another priest
among the participants in the debate in the studio
that followed the broadcast. A degree of prudence

was evident in that the final version of the report did
not include a number of particularly shocking state-
ments that were present in the uncut footage.

Consequently, and in view of the general interest of
the subject and with all these elements taken to-
gether, the court found that the accused had suffi-
cient factual grounds for making and broadcasting the
disputed utterances. The court allowed them the ben-
efit of having acted in good faith and the prosecution
was dropped.

• TGI de Paris (17e ch.), 16 octobre 2014 - Association
d’enseignement populaire Saint Projet, Association culturelle institut
du bon pasteur et a. c. P. de Carolis, D. Pujadas et a. (Regional
court of Paris (17th chamber), 16 October 2014 - the popular educa-
tion association ‘Saint Projet’, the cultural association ‘Institut du Bon
Pasteur’, and others v. P. de Carolis, D. Pujadas, and others) FR

Amélie Blocman
Légipresse

Bonus channel - Conseil d’État rejects M6’s
application

In a decision delivered on 22 October 2014, the Con-
seil d’État dismissed all the applications brought by
the company that edits the channel M6, whose claim
for the allocation of a ‘bonus channel’ had been
turned down. Under Article 103 of the Act of 30
September 1986, introduced by the Act of 5 March
2007, the French legislator had allowed those “his-
toric” operators (TF1, M6, and Canal+) which re-
quested the possibility of being allocated a bonus
channel to compensate for the prejudice suffered as
a result of the early stoppage of their broadcasting
in analogue mode and the appearance of competi-
tive channels on digital TV. However, on 29 Septem-
ber 2011, at the end of a procedure lasting more than
two years, the European Commission sent France a
reasoned opinion, holding that this arrangement was
contrary to European Union law as it penalised the
channels’ competitors and deprived television view-
ers of a more attractive offer (see IRIS 2011-9/7). The
legislator therefore adopted legislation on 15 Novem-
ber 2013 on the independence of the public audiovi-
sual sector, which repealed this arrangement, so that
the bonus channels were never actually allocated.

The editor of M6 referred to the Conseil d’État, re-
questing the cancellation of the implicit decision to
turn down the request to be allocated a bonus channel
it had submitted on 23 April 2012 resulting from the
silence maintained for more than two months by the
audiovisual regulatory authority (Conseil Supérieur de
l’Audiovisuel - CSA). The channel also asked for the
State to pay compensation of almost €100 million for
the various types of prejudice it had suffered as a
result of the CSA’s contested decision. The Conseil
d’État judge recalled that the allocation of a bonus

IRIS 2014-10 13

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-9/7&id=15066


channel had been subject to the condition that the ed-
itors “subscribe to more stringent obligations in sup-
port of creation in terms of the broadcasting and pro-
duction of European and French-language cinemato-
graphic and audiovisual works laid down by decree
by the Conseil d’État" (Article 104 of the Act). How-
ever, no decree defining these obligations has been
adopted. Thus, in the absence of any detail in the Act
regarding these more stringent obligations, it was not
possible for either Article 103 or Article 104, which
could not be separated from the former, to enter into
force. The Conseil d’État found that under these cir-
cumstances, the CSA was required to reject M6’s ap-
plication for the allocation of a bonus channel as pro-
vided for in the provisions.

The Conseil d’État then went on to examine the ap-
plication for compensation submitted by the channel
and found that since Article 103 of the Act had not
entered into force, the CSA’s rejection of M6’s appli-
cation under this Article did not constitute fault of a
nature that would give rise to entitlement to com-
pensation. Regarding the compensation for prejudice
arising, according to the channel, from the failure to
adopt an implementing decree covering this Article,
the Conseil d’État found that any negligence should
be appreciated by taking into account the date of
the fact generating the prejudice, i.e. the date of
the implicit decision of refusal resulting from the si-
lence on the part of the CSA regarding the application
submitted on 23 April 2012 with a view to benefiting
from the provisions. The Conseil d’État recalled that a
complaint had been submitted to the European Com-
mission regarding the bonus channel arrangement in
April 2008; this had resulted in the reasoned opinion
ordering France to abolish the mechanism, delivered
on 29 November 2011. The following day, plans for
provisions repealing the mechanism were tabled in
the French Parliament. In view of the circumstances,
the Conseil d’État found that the fact that the decree
had not been adopted on the date of the CSA’s refusal
for which cancellation was being called for, i.e. mid-
2012, was not evidence of any fault that gave entitle-
ment to any compensation. Thus M6, which could not
be unaware of the risk of the provisions from which it
was claiming benefit being called into question, was
not justified in claiming compensation to cover cost
it had nevertheless decided to incur from November
2010 in order to prepare its application. Lastly, having
failed to establish the actual amount of the cost and
lost earnings that the early extinction of the analogue
signal would have caused the channel, M6’s claims for
compensation on this point were also rejected. TF1 re-
ferred to the administrative tribunal last spring for the
same reasons; its complaint is currently being investi-
gated.

• Conseil d’État (4e et 5e s.sect.), 22 octobre 2014 - Société
Métropole Télévision (Conseil d’État (4th and 5th sections), 22 Oc-
tober 2014 - the company Métropole Télévision) FR

Amélie Blocman
Légipresse

CSA’s refusal to authorise LCI’s move from
pay TV to freeview: the next stage in the
courts

In a decision delivered on 23 October 2014, the Con-
seil d’État judge sitting in urgent matters rejected an
application from the channel LCI to suspend the de-
cision to refuse the approval of the audiovisual reg-
ulatory authority (Conseil Supérieur de l’Audiovisuel -
CSA) to move from pay TV broadcasting to freeview. It
should be remembered that a CSA decision delivered
on 29 July 2014, elaborated on the basis of Article 42-
3 (4) of the Act of 30 September 1986, refused grant-
ing LCI the approval it requested to change the way in
which its digital TV service was financed, with a shift
from pay TV to freeview (see IRIS 2014-8/22). LCI was
therefore requesting, under the urgent procedure, the
suspension of the decision and for CSA to be ordered
to issue it provisionally with approval authorising the
move from pay TV to freeview.

In support of its application, the channel claimed that
the contested decision caused serious and immediate
prejudice to its interests, and that since the main dis-
tribution contracts, which made it possible to finance
the channel, expired on 31 December 2014, the only
alternative to moving to freeview was therefore quite
simply to close the channel down, resulting in serious
change and the dismissal of 60% of its 247 employ-
ees. It also claimed that the contested decision would
result in the disappearance of a news channel, which
was damaging to the fundamental objective of diver-
sity. LCI also claimed that the CSA had appreciated a
certain number of elements wrongly, disregarded the
principle of entitlement to defence, and failed to pro-
vide sufficient justification for its decision, which was
vitiated by contradictions in its justifications and was
perhaps even illegal.

The Conseil d’État recalled that urgency justified sus-
pending performance of an administrative act if this
was sufficiently seriously and immediately damaging
to the public interest, to the situation of the applicant
party, or to the interests that party wished to defend.
It was therefore for the judge sitting in urgent mat-
ters to appreciate specifically, in the light of the justi-
fications supplied by the applicant party, whether the
effects of the contested act were such as to justify,
given the urgency of the matter, not waiting for the
judgment on the merits of the case, and therefore sus-
pending performance of the decision. The urgency of
the matter therefore needed to be appreciated objec-
tively, and account taken of the full circumstances of
the case.

In the case at issue, the Conseil d’État considered
that the financial difficulties referred to by LCI, al-
though they were aggravated by the refusal to move
to freeview, they were not such as to prevent the com-
pany waiting for a final decision by the administrative

14 IRIS 2014-10

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-8/22&id=15067


courts on the merits of the case. This would be de-
livered soon, in early 2015, according to the decision.
The court went on to observe that there was no legal
constraint obliging LCI to cease activities or transform
them substantially within this timeframe. What was
more, the channel’s major financial difficulties were
nothing new, and its deficit would in any event be in-
creased further in the short term by moving to free-
view. Lastly, the court found that only a final decision
delivered by the Conseil d’État could give the channel
the legal security necessary for implementing a new
broadcasting strategy. LCI’s application was therefore
dismissed. A decision on the merits of the case is ex-
pected in early 2015.

• Conseil d’État (ord. Réf), 23 octobre 2014 - LCI (Conseil d’État (de-
cision under the urgent procedure), 23 October 2014 - LCI) FR

Amélie Blocman
Légipresse

GB-United Kingdom

United Kingdom adapts existing copyright
law to allow greater fair dealing and flexibil-
ity for the digital age

On 1 October 2014, changes to UK copyright law
came into effect. A series of Statutory Instruments
have been given effect that in turn amend the rele-
vant sections of the Copyright, Designs and Patents
Act 1988 (1998 Act).

The Copyright and Rights in Performances (Quotation
and Parody) Regulations 2014 amends section 30 of
the 1988 Act so that fair dealing with a copyright work
for the purposes of caricature, parody, or pastiche
does not infringe copyright in the work. This means
that one can use a sample of another person’s work,
e.g. song, music, film or artwork, without seeking per-
mission or a licence, provided that the use is regarded
as fair dealing. If the extent of the material used is re-
garded as outside the scope of fair dealing, then a
licence or permission of the copyright owner will be
required.

There is no statutory definition of [U+02BD]fair deal-
ing[U+02BD]. It will depend on all the facts and the
circumstances and may include factors such as how
the use of the work affects the original’s market? Is
the amount of copyrighted material reasonable and
appropriate?

The amendments will not affect a copyright holder
asserting moral rights, so if they consider that the
pastiche, caricature or parody constitutes derogatory
treatment then a remedy is available for such an
abuse.

With regard to the use of quotation, before 1 October
2014 the use of quotation could only be allowed, with-
out the copyright owner’s permission, if it was for fair
dealing, for criticism, review or news reporting. The
change allows people the benefit of this copyright ex-
ception for other purposes, provided these are reason-
able and fair. The application of this law is in line with
fair dealing described above, so it would be unrea-
sonable to quote all of another person’s book, or very
long sections, but only use what is fair and reason-
able to illustrate the point you wish to make. Whilst
the new amendment applies to all copyright work, in-
cluding photographs, it will be difficult to see in prac-
tice how an entire photograph could be reproduced in
its entirety under the fair dealing rules pertaining to
quotations.

Another change is implemented by The Copyright and
Rights in Performances (Personal Copies for Private
Use) Regulations 2014, which amends sections 28 and
296 of the 1988 Act. The amendments allow an in-
dividual, for their own use, to transfer material such
as a book or film they have bought on one device,
and transfer it to another device, for example, a CD to
their MP3 Player. The consumer cannot make multiple
copies for third parties and they must have purchased
the material they are copying. A copyright owner can
continue, however, to prevent copying by the applica-
tion of copy-protection technology.

The remaining set of Regulations, namely The Copy-
right (Public Administration) Regulations 2014; The
Copyright and Rights in Performances (Research, Edu-
cation, Libraries and Archives) Regulations 2014; The
Copyright and Rights in Performances (Disability) Reg-
ulations in summary achieve the following changes to
existing UK copyright law:

- Reasonable copying of sound recordings, films and
broadcasts for non-commercial research and private
study without seeking the permission of the copyright
owner. Complete copying would not be considered
reasonable, and the fair dealing principles as above
would apply.

- Researchers will be allowed to text or data mine
i.e. undertake computer-based analysis provided they
have the right to access the material and the research
is for non-commercial purposes.

- Schools and educational establishments will have
greater flexibility to use copyrighted material for dis-
tance learning and displaying quotations and extracts
without seeking permission from the copyright owner
provided the use is fair and reasonable.

- Libraries, archives, museums and galleries will be
allowed to copy all of their creative works in their col-
lection for posterity, where it is not reasonably practi-
cable to acquire a replacement item.

- Public bodies can make third party copyrighted ma-
terial available online for wider viewing.

IRIS 2014-10 15



- Disabled persons may make a single copy of copy-
righted material so they can access it on a device for
their personal use. Further, charitable organisations
may make multiple copies of a copyrighted material
in order to make it accessible to disabled persons.

Where an existing licence between parties restricts
use, then the new legislation will allow a licensee to
use material in accordance with the new laws without
being in breach of the agreement or having to seek
amendment to the licence.

• The Copyright and Rights in Performances (Quotation and Parody)
Regulations 2014
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17270 EN
• The Copyright and Rights in Performances (Personal Copies for Pri-
vate Use) Regulations 2014
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17271 EN
• The Copyright (Public Administration) Regulations 2014
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17272 EN
• The Copyright and Rights in Performances (Research, Education,
Libraries and Archives) Regulations 2014
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17273 EN
• The Copyright and Rights in Performances (Disability) Regulations
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17274 EN

Julian Wilkins
Blue Pencil Set

The BBC sets a requirement for current af-
fairs programming in peak hours on its main
channel

The BBC Trust, the apex of the BBC’s system of self-
regulation, issues a service licence for every BBC UK
public service channel. The licence defines the scope,
aims, objectives, headline budget, and other impor-
tant features of each service and states how perfor-
mance is assessed by the Trust. Each BBC service is
reviewed against its licence at least once every five
years.

Previously, the service licence for the main BBC chan-
nel, BBC One, did not contain any requirement as
to the amount of current affairs programming to be
shown in peak time on this channel. BBC One has the
highest share of viewing of any UK channel. Earlier
this year, the BBC Trust conducted a review of BBC
News and Current Affairs. The review found that au-
diences rate BBC current affairs highly for quality and
for keeping them informed; every week four out of
five adults got news from the BBC. They rated its jour-
nalism as more trustworthy and better informed than
that of any other provider. However, they expected
more and the review considered that BBC current af-
fairs programmes should be securing wider recogni-
tion and impact, particularly because the BBC makes
the most significant investment in current affairs pro-
gramming in the UK. One conclusion of the review was
that the BBC should find ways to increase the impact
of its current affairs output, and that programming

aimed at informing national and international debate
should be promoted and signposted to audiences in a
way that maximises its potential impact.

The amended licence thus includes a commitment
that BBC One should broadcast at least 40 hours of
current affairs in peak time each year. This will be
measured on an annual basis, and the definition of
peak time is defined as between the hours of 6pm
and 10.30pm.

• BBC Trust, ‘Current Affairs on BBC One’, 23 September 2014
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17268 EN
• BBC Trust, ‘BBC One Service Licence’, Issued September 2014
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17269 EN

Tony Prosser
University of Bristol Law School, UK

Split-screen advertising: reminder about the
applicable rules

The Audiovisual Media Services Directive contains a
number of provisions concerning the scheduling and
amount of advertising permitted on broadcast televi-
sion (Arts. 19-26 AVMSD). In the UK, these require-
ments are enforced through the Code on the Schedul-
ing of Television Advertising (COSTA) (see IRIS 2008-
9/18).

In a recent Broadcast Bulletin, Ofcom published a
‘Note to Broadcasters’ providing guidance to broad-
casters on the application of COSTA rules to split-
screen advertising. This type of advertising is defined
as: ‘Split-screen advertising involves transmitting edi-
torial content and advertising content simultaneously,
with each occupying a distinct part of the screen’.

In principle, this mode of advertising is permissible.
But, Ofcom notes that split-screen advertising is sub-
ject to the same rules as ‘spot advertising’, e.g., it
is included when calculating the amount of advertis-
ing shown (Rule 4); it remains distinct from editorial
content (Rule 11); and that it does not prejudice the
integrity of programming (Rule 12).

In particular, licensees are reminded to be aware
of the nature of programming, which includes split-
screen advertising so that its ‘integrity’ is maintained.
Ofcom accepts that it is not possible to draw up an ex-
haustive, prescriptive list of types of programming or
considerations. However, the Note specifically men-
tions: (i) ensuring that the viewer continues to have
confidence that the programme is impartial and free
from commercial influence; (ii) the need to treat edi-
torial content with appropriate sensitivity or to enable
the programme to convey its messages without un-
due distraction (for example, where the programme
focuses on a national tragedy or emergency), and (iii)
the need to protect particular sectors of the audience

16 IRIS 2014-10

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17270
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17271
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17272
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17273
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17274
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17268
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17269
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2008-9/18&id=15051
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2008-9/18&id=15051


(e.g. children) from excessive exposure to commercial
messages.

• ‘Note to Broadcasters’, Ofcom Broadcast Bulletin, Issue No 262, 22
September 2014, 3-4
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17275 EN

David Goldberg
deeJgee Research/ Consultancy

HU-Hungary

State intervention in the market for commer-
cial television

On 12 September 2014, the Hungarian Parliament
adopted an act that makes it impossible for the two
national commercial television channels (RTL Klub and
TV2) to request cable companies to pay a retrans-
mission fee. As a result of this new piece of legisla-
tion, the two broadcasters have to proceed with an
in-depth restructuring of their business models.

The two national commercial broadcasters have long
been planning to collect retransmission fees from the
cable companies as of 1 January 2015. Thus far, RTL
Klub and TV2 (unlike the other channels) have been
available for free, since before the digital switchover
they were broadcast to all households as analogue
terrestrial channels. According to the media act,
national providers of analogue terrestrial audiovisual
media services may not request a retransmission fee
for the two channels until the deadline for the digital
switchover (31 December 2014 according to Article
207 of the Act CLXXXV on Media Services and Mass
Media of 2010).

The digital switchover was concluded before Octo-
ber 2013. Since free analogue terrestrial broadcast-
ing no longer exists, RTL Klub and TV2 could in the-
ory continue to operate under the same conditions as
other TV channels and would thus be entitled to re-
quire from the cable operators to pay retransmission
fees for their content. Nevertheless, the situation was
legally not clear.

Among media professionals, it was taken for granted
that the two commercial channels intended to de-
mand retransmission fees for their broadcasts start-
ing in 2015. However, the government decided to in-
tervene in the national market for commercial tele-
vision. Therefore, the Parliament adopted a legal
amendment, which stipulates that RTL Klub and TV2
must continue to make their broadcasts available to
the distribution companies for free, until the govern-
ment works out a pricing formula, which could be the
basis for the transition of the commercial channels to
become fee-based providers.

• 2014. évi XXXIX. törvény - Egyes törvényeknek à költségvetési
tervezéssel, valamint à pénzpiaci és à közüzemi szolgáltatások
hatékonyabb nyújtásával összefüggő módosításáról (Act XXXIX of 12
September 2014)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17258 HU

Ágnes Urbán
Mérték Media Monitor, Hungary

IE-Ireland

Complaint against broadcast of dance rou-
tine with sexual overtones upheld

At its meeting of July 2014, the Compliance Commit-
tee of the Broadcasting Authority of Ireland (BAI) up-
held, in part, a complaint made against the broadcast
of a dance routine, which included clear sexual over-
tones. The complaint concerned the broadcast of the
dance routine at 6:30pm on a Sunday evening on RTÉ
television’s The Voice of Ireland, without any prior au-
dience warnings or notifications as to the nature of
the content.

Under section 48 of the Broadcasting Act 2009, view-
ers can complain about broadcasting content, which
they believe is not in keeping with broadcasting codes
and rules. The complainant claimed the broadcast of
the dance routine breached a number of sections of
the BAI Code of Programme Standards (see IRIS 2008-
5/23). In particular, the complaint focused upon the
unsuitability of the dance routine broadcast without
any audience warning and prior to the watershed, for
children who were likely to be part of the viewing au-
dience.

Section 3.6.2 of the BAI Code of Programme Stan-
dards requires that scenes of a sexual nature must
have strong editorial justification before being broad-
cast and section 3.2.2 prohibits strong sexual con-
tent from featuring during children’s programming.
Where content of a sexual nature is editorially justi-
fied, section 2.2.1 of the Code requires that broadcast-
ers should use due care to ensure that viewers are
protected from undue offence and harm. Due care,
under the Code, requires the use of prior warnings for
programme material, which has the potential to of-
fend.

In upholding the complaint, in part, the Compliance
Committee noted that the audience profile did not
make the programme a children’s programme as de-
fined by the Code. Viewers under 18 years of age
made up 12.1% of the total audience, a figure that
falls below the 50% threshold required in order for it
to be considered a children’s programme under the
Code. Nevertheless, the nature and timing of the

IRIS 2014-10 17

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17275
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17258
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2008-5/23&id=15041
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2008-5/23&id=15041


programme was such that the Compliance Commit-
tee held that it constituted family viewing and regard
should be had that children will be members of the
audience.

While the Committee noted that the dance routine
was editorially justified, the routine included clear
sexual overtones and sexualised elements dealing
with adult themes. These were considered inappro-
priate for children and adolescents who were watch-
ing the programme at the time of broadcast.

The Compliance Committee found that, in the ab-
sence of any prior audience warnings or notifications,
the programme did not demonstrate due care appro-
priate for the time of the broadcast and the audience
viewing. Accordingly, the programme infringed the
requirements of section 2.2.1 of the BAI Code of Pro-
gramme Standards.

• Broadcasting Authority of Ireland, Broadcasting Complaints Deci-
sions (September 2014)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17259 EN

Damien McCallig
School of Law, National University of Ireland, Galway

LU-Luxembourg

Ratification of the Council of Europe Conven-
tion on Cybercrime

On 18 July 2014, the Grand Duchy of Luxembourg
formally ratified and implemented the Council of Eu-
rope Convention on Cybercrime, as well as its Addi-
tional Protocol concerning the criminalisation of acts
of a racist and xenophobic nature committed through
computer systems. As the Grand Duchy was one of
the last members of the Council of Europe that had
signed (in 2003), but not ratified the Convention and
its Protocol, the Chambre des députés (parliamentary
assembly) had become subject to pressure from a
number of international organisations.

Luxembourg had already introduced, before the in-
creasing importance of the Internet, provisions in its
criminal law concerning attacks on information sys-
tems. Therefore, the majority of the provisions in-
cluded in the Convention covering substantive as-
pects had already been transposed by the Luxembour-
gish legislator and did not need to be amended. This
concerns, for example, the offences foreseen by the
Convention in relation to child pornography: Article
383ter of the Luxemburgish Criminal Code already es-
tablished, amongst others, an extensive provision ac-
cording to which it is a criminal offence to store or
transmit an image of a pornographic nature of a mi-
nor with a view to disseminating the images by any
means.

Similarly, the aim of the Additional Protocol to the
Convention, to harmonise “substantive criminal law
in the fight against racism and xenophobia on the In-
ternet” and to improve “international co-operation in
this area” had already been reached in Luxembourg:
the national Criminal Code covers these crimes; for
instance, Article 3 of the Protocol relating to the dis-
semination of racist and xenophobic material through
computer systems corresponds to article 457-1 of the
Criminal Code. This provision proscribes incitement
to hatred and violence against a person or a group via
any written, spoken or pictorial means based on one
of the elements included in article 454 of the Crimi-
nal Code. Article 454 even goes beyond the list con-
tained in Article 2 of the Protocol, as it includes not
only race, colour, descent, national or ethnic origin
and religion, but also attacks on individuals or groups
on the grounds of their sexual orientation, their gen-
der, their disabilities, as well as their age.

However, the ratifying law aims at filling some gaps in
the national substantive law, taking into consideration
national case law. This especially concerns criminal
provisions in view of data protection breaches. The
law of 18 July 2014 modifies a number of provisions
in the Criminal Code and the Code of Criminal Proce-
dure. For example, Article 496 of the Criminal Code
now also explicitly includes electronic keys and pass-
words amongst the objects that the perpetrator of the
offence may aim at obtaining, as it was not possi-
ble under the previous situation to criminalise the act
of “phishing” a password or “stealing” other persons’
“online identities” if they were using their real names.

Most importantly, procedural rules were adapted in or-
der to reflect the requirements of the Convention. In
order to satisfy Title 2 of the Convention relating to ex-
pedited preservation of stored computer data, as one
of the key amendments, Article 24-1, point 1 of the
Code of Criminal Procedure introduces a “quick freeze
procedure”. According to this procedure, it will be pos-
sible to track and localise the origin or the destination
of traffic data without the obligation of immediately
opening a preliminary investigation. This will be possi-
ble by requiring that the providers, on specific notice,
store whatever data is available on a specific user or
account and keep it available for possible later formal
requests by the competent authority to hand over the
data. In that way, useful information that is likely to
be lost or modified can be kept available on request
by the investigating judge or the general public pros-
ecutor for a 90 day-period. Finally, necessary amend-
ments resulting from the above mentioned changes
are also introduced in the data protection law for the
electronic communications sector.

18 IRIS 2014-10

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17259


• Loi du 18 juillet 2014 portant 1) approbation de la Convention du
Conseil de l’Europe sur la cybercriminalité ouverte à la signature à
Budapest le 23 novembre 2001, 2) approbation du Protocole addi-
tionnel à la Convention sur la cybercriminalité, relatif à l’incrimination
d’actes de nature raciste et xénophobe commis par le biais de sys-
tèmes informatiques, fait à Strasbourg le 28 janvier 2003, 3) mod-
ification du Code pénal, 4) modification du Code d’instruction crim-
inelle, 5) modification de la loi modifiée du 30 mai 2005 concernant
la protection de la vie privée dans le secteur des communications
électroniques, Mémorial A - N◦157, 12 août 2014, page 2406 (Act of
18 July 2014 on the Council of Europe Convention on Cybercrime, the
Additional Protocol, and other amendments, Memorial A - N◦157, 12
August 2014, p. 2406)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17260 FR

Mark D. Cole & Jenny Metzdorf
University of Luxembourg, Luxembourg

NL-Netherlands

Court applies Google Spain: no right to be
forgotten for convicted criminal

On 18 September 2014, the Amsterdam Court handed
down the first national application of the EU Court
of Justice’s Google Spain judgment (see IRIS 2014-
6:1/3). The case was initiated by a convicted crimi-
nal after Google had not fully granted his online re-
moval requests. The court rejected the claim, but it
should be noted that the case strongly depends on its
specific circumstances. Although the case concerns a
judgment in summary proceedings, it is interesting to
assess the court’s considerations.

The facts are as follows: in 2012, the plaintiff had
been convicted for attempted incitement to assassi-
nation. He had been released from custody pend-
ing the appeal of this conviction. Via Google, inter-
net users can find links to information on the convic-
tion and the plaintiff had filed an online request with
the search engine to remove specified links, a request
that Google had only partly complied with. Therefore,
the plaintiff brought a suit against Google.

The Dutch court assessed the case on the basis of na-
tional data protection law (Wet bescherming persoon-
sgegevens, Wbp) and the CJEU’s Google Spain deci-
sion. According to the court, the CJEU’s decision does
not aim to protect people against negative publicity
on the internet, but only against being followed at
length by information that is "irrelevant, excessive or
unnecessarily defamatory". These criteria seem to dif-
fer slightly from those of the CJEU (“inadequate, irrel-
evant or no longer relevant, or excessive”). Also, con-
trary to the CJEU, the Dutch court explicitly acknowl-
edged that removal requests, as in the present case,
involve not only the plaintiff’s fundamental right to
privacy (Article 8 of the European Convention on Hu-
man Rights), but also the search engine’s right to free-
dom of information (Article 10 ECHR). In addition, the

interests of internet users and information providers
on the internet should be taken into account.

In applying the criteria, the court noted that commit-
ting a serious crime inevitably results in a lot of (neg-
ative) publicity, that, together with the criminal con-
viction itself will remain as relevant information about
a person. And only in exceptional circumstances will
such information be considered “excessive” or “un-
necessarily defamatory”. The plaintiff had neither
sufficiently substantiated that the search results in
question were irrelevant, excessive or unnecessarily
defamatory, nor had he shown compelling, legitimate
grounds relating to his situation that would have re-
quired Google to remove the links. Consequently, the
court rejected the removal claim.

• Rechtbank Amsterdam, 18 september 2014,
ECLI:NL:RBAMS:2014:6118 (Amsterdam Court (summary pro-
ceedings), 18 September 2014, ECLI:NL: RBAMS: 2014: 6118)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17263 NL

Vicky Breemen
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

Dutch legislator proposes two bills on the
protection of journalistic sources

On 15 and 17 September 2014, the Dutch legislator is-
sued two bills on the protection of journalistic sources.
The bills follow several judgments against the Nether-
lands for violating Article 10 of the European Conven-
tion on Human Rights in cases concerning journalists
and source protection.

With three violations on the matter in the last
seven years (Voskuil v. the Netherlands (2007), see
IRIS 2008-4/2); Sanoma Uitgevers B.V. v. the Nether-
lands (2010), (see IRIS 2010-10/2); and Telegraaf Me-
dia Nederland Landelijke Media B.V. and Others v. the
Netherlands (2012), (see IRIS 2013-2/2), the Dutch
government has been repeatedly criticised by the Eu-
ropean Court of Human Rights for not having legisla-
tion in place that legally guarantees the protection of
journalistic sources. Therefore, with these new bills,
source protection issues in the Netherlands will be
regulated under two laws.

First, the legislator has proposed a bill to amend The
Intelligence and Security Services Act 2002 (Wet op
de inlichtingen- en veiligheidsdiensten 2002, Wiv).
The proposed amendment contains a requirement for
a judicial and binding review before intelligence and
security services (Algemene Inlichtingen- en Veilighei-
dsdienst, AIVD, and Militaire Inlichtingen- en Veilighei-
dsdienst, MIVD) may apply their special powers to
journalists in order to uncover journalists’ sources. Ar-
ticle 19 of the Act only requires permission from the
relevant Minister, or the relevant head of a service

IRIS 2014-10 19

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17260
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-6:1/3&id=15044
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-6:1/3&id=15044
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17263
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2008-4/2&id=15043
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-10/2&id=15043
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-2/2&id=15043


on behalf of this Minister, for the exercise of such a
power. However, for the exercise of this power against
a journalist in order to uncover his or her source, the
newly proposed Article 19a now requires permission
from the court of The Hague. This proposal addresses
the main issue in the judgments against the Nether-
lands in Telegraaf Media, i.e. the lack of an indepen-
dent and binding review by a judge or other indepen-
dent body before the exercise of special powers by
intelligence and security services against journalists
and news media.

The second proposed bill amends the Dutch Code of
criminal procedure (Wetboek van Strafvordering, Sv).
With this proposed amendment, the right of source
protection for free newsgathering in criminal cases
and the journalistic right to non-disclosure (verschon-
ingsrecht) are laid down in law. The new Article 218a
ensures that journalists and commentators (publicis-
ten) have a right to non-disclosure upon questions
with regard to the origin of the information they re-
ceive from sources who wish to remain anonymous.
Also, other provisions of the Code are amended, for
example, on search and seizure. Thus, a search
of a newspaper’s office shall generally only be al-
lowed with the intervention of the investigating judge.
This brings Dutch law in line with the Sanoma judg-
ment, which normally requires review by an indepen-
dent body before seizure of journalistic material. The
proposal further addresses the judgment against the
Netherlands in Voskuil, which concerned a court order
to detain a journalist for non-compliance with a judi-
cial order to reveal the identity of his source (gijzel-
ing). The measures of the authorities were considered
so far-reaching that they would have a chilling effect
on people who might want to share information with
the press in the future. The interest of a democratic
society in ensuring free and unhampered press report-
ing was considered to weigh heavily in that case.

What is explicitly excluded from both bills is a legal
definition of the notion of ‘a journalist’. However, the
Explanatory Memorandum of the second proposed bill
emphasises that source protection in the context of
criminal procedures should not be limited to those
that are involved in reporting professionally or on a
paid basis. It is stated that the public debate is no
longer confined to the traditional media but also takes
place outside this structure, for example, on websites
and blogs. Contrary to the Wiv, which only mentions
‘journalists’ in its new Article 19a, the new Article
218a Sv therefore also mentions ‘commentators’ that
engage in public debate as eligible for a right of non-
disclosure in criminal procedures.

• Wetsvoorstel tot wijziging van de Wet op de inlichtingen- en vei-
ligheidsdiensten 2002 in verband met de invoering van een on-
afhankelijke bindende toets voorafgaand aan de inzet van bijzondere
bevoegdheden jegens journalisten, welke gericht is op het achter-
halen van hun bronnen, 15 september 2014 (Bill to amend The Intel-
ligence and Security Services Act 2002 with regard to the introduction
of an independent and binding review prior to exercising special pow-
ers against journalists, in order to discover their sources, 15 Septem-
ber 2014)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17261 NL

• Wetsvoorstel tot wijziging van het Wetboek van Strafvordering tot
vastlegging van het recht op bronbescherming bij vrije nieuwsgaring
(bronbescherming in strafzaken), 17 september 2014 (Bill to amend
the Dutch Code of criminal procedure in order to establish in law the
right to source protection for free newsgathering (source protection
in criminal procedures), 17 September 2014)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17262 NL

Kelly Breemen
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

Amendments to frequency allocation regula-
tion

On 1 September 2014, an amendment to the Dutch
frequency allocation regulation, the ’Frequentiebesluit
2013’ (Frequency Decree 2013), entered into force.
This regulation sets out rules and guidelines for the
distribution of spectrum usage rights by the Minister
for Economic Affairs. The aim of the 2014 amend-
ments is to increase legal certainty for current and
prospective licensees by ensuring timely ministerial
decisions on the granting of licenses (for previous
amendments, see IRIS 2003-1:12).

The Frequentiebesluit of 2013 was an attempt at cre-
ating a more flexible framework for the allocation of
spectrum usage licences, which was deemed neces-
sary ’in order to adapt to rapid technological and inter-
national developments in the field of wireless commu-
nication’. It prescribed that ministerial decisions on
requests for the renewal of spectrum usage licences
were to be made between two and one years before
the expiry of current licences.

The explanatory memorandum to the 2014 amend-
ments shows that this period was considered to be
too short by market participants, who required timely
knowledge of redistribution plans in order to adapt
business strategies and to make technical arrange-
ments such as equipment replacements. Now, with
the 2014 amendment, the term for renewal of deci-
sions has been shifted to between two and four years
before expiry, thereby creating a greater degree of
foreseeability and certainty for current license holders
and applicants. The regulation makes an exception
for commercial licensees, however, to whom a term
of between one and four years before expiry applies.

Besides these altered temporal requirements, the
2014 amendments also create a ministerial compe-
tence for licence extensions upon the minister’s own
initiative (i.e. even in absence of applications for re-
newal). Within two years before the expiry of a cur-
rent licence, and in the absence of an application for
renewal, the minister may now extend licences if he
considers this to be in the interest of ´service conti-
nuity´. With the interests of end users in mind, this
allows the government to prevent service disruption

20 IRIS 2014-10

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17261
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17262
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2003-1:12&id=15045


due to the expiry of licences before the completion of
redistribution procedures and the accompanying tech-
nical arrangements. In the words of the explanatory
memorandum, this rule entails a formalisation of the
intended ´director´s role´, which the minister must
play in the allocation of scare frequencies.

• Frequentiebesluit 2014: Besluit van 10 juli 2014, houdende wijzig-
ing van het Frequentiebesluit 2013 in verband met de aanpassing van
de voorschriften met betrekking tot de verlenging van vergunningen
voor schaarse frequentieruimte (Frequency Decree 2014: Decree of
10 July 2014, concerning amendment of the Frequency Decree 2013
relating to the adjustment of rules governing the extension of licences
for scarce frequency space)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17296 NL

Patrick Leerssen
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

Proposed amendments to telecommunica-
tions law affecting public broadcaster’s web-
site cookies

On 15 July 2014, the Dutch authority for consumers
and markets (Autoriteit Consument en Markt) (ACM)
imposed an order for periodic penalty payments on
the Dutch public broadcaster NPO (Nederlandse Pub-
lieke Omroep) (see IRIS 2014-8/33). The NPO placed
tracking cookies on end-user devices without cor-
rectly informing the end-user. Therefore, according to
the ACM, the requisite consent for the placing of the
tracking cookies was not in accordance with Article
11.7a of the Dutch telecommunications act (Telecom-
municatiewet) and the Dutch data protection act (Wet
bescherming persoonsgegevens). In order to comply
with these laws, consent from the end-user is required
in order to place a (non-functional) cookie on their de-
vice. Furthermore, the consent has to be given volun-
tarily and unambiguously, based on information that
discloses the specific pre-determined purposes for the
placing of the cookie.

Also, the NPO’s modus operandi concerning cookies
and obtaining the requisite consent had raised further
controversy, when the Dutch Data Protection Author-
ity (College bescherming persoonsgegevens) (CBP)
held that the NPO’s so-called ‘cookiewall’ did not meet
the requirements under the telecommunications act
and data protection act (see IRIS 2014-8/33). This was
due to the fact that the requisite consent, in order to
place a cookie on the terminal of an end-user, has to
be given freely and unambiguously. In order to access
the audio-visual content on the website of the NPO,
end-users had no choice but to accept the cookies. By
restricting access to the audio-visual content on the
website, the CBP was of the opinion that consent, for
the placing of the cookies, was not given freely and
unambiguously and was therefore not in compliance
with the law.

The Dutch parliament is now in the process of amend-
ing Article 11.7a of the telecommunications act, which
governs the placing of cookies on the terminals of
end-users (for previous amendments, see IRIS 2012-
7/32). The current Article 11.7a exempts functional
cookies, which are technically indispensable in order
to provide a requested service to an end-user, from
the consent requirement. However, consent is still re-
quired for analytical cookies that have little or no im-
pact on the privacy of end-users. The amendment will
amend Article 11.7a to exempt cookies from the con-
sent requirement, which are solely used for analyti-
cal purposes. The amendment is designed to make
the legal regime less strict for cookies that can be
deemed non-privacy invasive, reducing the regulatory
burden for the placing of cookies on end-users devices
by websites.

Furthermore, the amendment provides that access to
websites run by public bodies cannot be made depen-
dent on a user consenting to privacy-invasive cookies.
The explanatory memorandum states that a ‘cook-
iewall’ can be deemed to comply with the law, unless
end-users are dependent on the information which is
disseminated by the website. Thus, a ‘cookiewall’
as was used by the NPO for the placing of privacy-
invasive cookies, is not compliant with the require-
ment of consent, due to the fact that there is no al-
ternative for this public service. According to the ex-
planatory memorandum, the rationale behind this is
that public services are already paid for via public
taxes. Individuals should not be forced to trade their
privacy in order to access a public service.

• Wijziging van de Telecommunicatiewet (wijziging artikel 11.7a)
(Amendment to the Telecommunications Act (Article 11.7a))
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17264 NL
• Autoriteit Consument en Markt, Nieuwsbericht, 31 juli 2014 (Dutch
Authority for Consumers and Markets, Press Release, 31 July 2014)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17297 NL
• CBP: Volgen bezoekers omroepwebsites met cookies in strijd met
de wet, 31/07/2014 (Dutch Data Protection Authority, Press Release,
31 July 2014)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17265 NL

Youssef Fouad
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

PT-Portugal

Amendment to the Cinema Act allows opera-
tors to pay less

Early this year, the Portuguese parliament approved
the first amendment to the Cinema and Audiovisual
Act (no. 55/2012, dated 6 September 2012) (see
IRIS 2012-7/33 and IRIS 2013-4/26), which establishes

IRIS 2014-10 21

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17296
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-8/33&id=15046
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-8/33&id=15046
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-7/32&id=15046
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-7/32&id=15046
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17264
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17297
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17265
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-7/33&id=15054
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-4/26&id=15054


reduced fees for operators. The act proposal was in-
tended to provide more funding to this field of activ-
ity through the collection of a fee from pay-TV oper-
ators (namely, Zon/Optimus, MEO/PT, Cabovisão and
Vodafone), an amount which is directed to the Insti-
tute of Cinema and Audiovisual (ICA - Instituto do Cin-
ema e do Audiovisual) for later investment in the sec-
tor. However, at the beginning of this year, their debt
was around EUR 11 million of the fee correspondent
to the preceding year, 2013. So, this government pro-
posal to amend the Cinema Act was mostly due to
non-payment of fees from pay-TV providers. The de-
cision was aimed at reverting the situation by altering
the conditions of fee collection and proposing a differ-
ent scheme for fee collection.

According to this amendment (Act no. 28/2014, of 19
May 2014), operators will pay less than before. It sets
an annual fee of EUR 1.75 for each subscriber, which
represents a significant reduction from what was es-
tablished by previous rules (of a minimal amount of
EUR 3.50 increased up to a maximum of EUR 5). In
practice, the amount paid directly to ICA is lower when
compared to what was defined by the initial version
of the Cinema Act and the rest of it comes from fees
which operators pay to the Telecommunications regu-
latory body, ANACOM (Autoridade Nacional de Comu-
nicações). Operators will pay EUR 1.75 per year for
each pay-TV subscriber until 2019 and ANACOM will
pay the remaining EUR 1.75 (totalling the EUR 3.50).
After this period, operators will pay EUR 2 while ANA-
COM will pay EUR 1.50 euro.

There is, however, an exception to this scheme, as
ANACOM will pay more in 2014. In fact, a transitory
provision establishes that “in 2014, the amount to be
transferred to ICA, because of the net income of ANA-
COM (04046) is equivalent to the total amount due in
that year by operators of subscription television ser-
vices” (Article 4 of Law no. 28/2014). Summing up,
cinema receives from the telecommunications sector
EUR 3.50 for each pay-TV subscriber in 2014.

In short, the main goal of this amendment to the 2012
law was to solve the problem of delays in the pay-
ment of fees (which occurred in 2013, and also caused
severe damage in the opening of public support pro-
grams for the sector) and to contribute to an effec-
tive funding of cinema production with public support
through ICA.

• Lei n.º 28/2014, de 19 de maio de 2014 - Altera a lei da arte do cin-
ema e das atividades cinematográficas e audiovisuais, aprovada pela
Lei n.º 55/2012, de 6 de setembro. Publicada no Diário da República
n.º 95, 1.ª Série, de 19-05-2014 (Act no. 28/2014, of 19 May 2014 -
First amendment to the Law of cinema and cinematographic and au-
diovisual activities no. 55/2012. Published in the official news bulletin
“Diário da República” no. 95, 1st series, dated 19 May 2014)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17280 PT

Mariana Lameiras & Helena Sousa
Communication and Society Research Centre,

University of Minho

RO-Romania

Rules for the audiovisual electoral campaign
for the presidential election

On 11 September 2014, the National Audiovisual
Council - CNA (Consiliul Naţional al Audiovizualului)
adopted Decision No. 528 (Decizia nr. 528/2014
privind regulile de desfăşurare în audiovizual a
campaniei electorale pentru alegerea Preşedintelui
României) with regard to the rules of the audiovi-
sual electoral campaign for the election of the Pres-
ident of Romania (see IRIS 2009-10/24 and IRIS 2011-
3/29). The presidential elections are convened on 2
November (first round) and 16 November 2014 (sec-
ond round).

The electoral campaign lasts 30 days, from 3 Octo-
ber 00.00, until 1 November 07.00 (24 hours before
the opening of the voting process) [Art. 1(1)]. The
access of the presidential candidates to the public
and private radio and television services is free of
charge [Art. 2(1)]. The candidates, their representa-
tives, and the representatives of political parties and
alliances, as well as electoral alliances have access
to the radio/TV services only in electoral promotion
programmes, electoral debates, and information pro-
grammes [Art. 5(1)].

In connection with the coverage on the electoral cam-
paign, the broadcasters have to observe the principles
of equity, balance, and impartiality [Art. 3(1)]. The
broadcasters are required to ensure that the electoral
programmes observe the following rules:

- The electoral promotion shows, the electoral adver-
tisements, and the other programmes made available
by electoral competitors must not endanger the con-
stitutional order, the public order, and the security of
persons or property.

- The programmes shall not incite to hatred based on
race, religion, nationality, sex or sexual orientation.

- They shall not contain statements that undermine
human dignity, the right to one’s image or which are
contrary to morality.

- The programmes shall not contain criminal or moral
accusations against other candidates or electoral
competitors without being accompanied by relevant
evidence, which must be explicitly presented [Art.
3(2)].

According to Art. 3(3), the producers, presenters and
moderators of electoral debates have to ensure that
the debate sticks to electoral themes. They must also
intervene when their guests breach the rules stipu-
lated in Art. 3(2). If the guests do not comply with

22 IRIS 2014-10

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17280
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2009-10/24&id=15047
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-3/29&id=15047
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-3/29&id=15047


these requirements, the moderators may interrupt
them. They must also require explicit evidence when
the participants bring criminal or moral accusations
against some of their competitors, so that the public
can form a correct opinion [Art. 3(3)].

During the election campaign, the candidates and
their representatives cannot be producers, presenters
or moderators of public or private broadcasting pro-
grammes [Art. 4 (1)]. The candidates and the repre-
sentative of the electoral competitors who hold public
office, may appear in programmes other than elec-
toral programmes, which are strictly related to issues
on the exercise of their functions. In these situations,
the broadcasters are required to ensure the equality
and the diversity of the opinions [Art. 4 (2)].

Live broadcast or recorded rallies, campaign meet-
ings, press conferences or other campaign activities
of candidates are considered as electoral promotion
programmes [Art. 5(2)]. Audiovisual election materi-
als, other than electoral advertisements made avail-
able to the broadcasters by the candidates, can only
run in election promotion programmes [Art. 5 (3)].

Broadcasters are required to identify the invited per-
sons in their programmes as:

Candidates, representative of a political party, polit-
ical/electoral alliances that support candidates, jour-
nalist, analyst, commentator, political consultant etc.
[Art. 5 (4)].

According to Art. 6 (1), the public and private broad-
casters may broadcast election advertisements only
during electoral programmes [Art. 5 (1)] under the
following conditions:

Electoral advertisements will only run, if they are ap-
propriately marked. The ads may not be longer than
30 seconds and have to be clearly assumed by the
electoral competitors. The access to broadcast elec-
toral ads should be granted to all candidates equally.
During electoral debates, only electoral ads of can-
didates who are participating in the relevant pro-
gramme can be broadcast. The content of the elec-
toral ads has to observe the provisions of Art. 3(2).
The electoral advertisements are not considered as
commercial ads and their release is free of charge
[Art. 6(2)].

During the election campaign it is forbidden to broad-
cast (except for election ads) any form of audiovisual
commercial or non-commercial communication con-
taining references to the candidates or their represen-
tatives [Art. 6 (3)]. 48 hours before the election day it
is prohibited to present electoral surveys or sociologi-
cal inquiries on the street [Art. 7 (2)]. On the elections
day, it is prohibited to present exit polls before voting
closes [Art. 7 (3)]. 24 hours before the voting begins
and before the close of voting, it is strictly forbidden
to broadcast any messages or comments about the
elections, election broadcasts, and election commer-
cials, as well as to invite or present in the programmes

electoral competitors or their representatives, except
as determined in Art. 9.

According to Art. 9, the persons whose rights or free-
doms have been damaged by the release of incorrect
facts during an electoral programme shall be entitled
to reply. Also persons who are affected by inaccurate
information shall be entitled to reply.

Since the entry into force of Decision No. 528, moni-
toring of compliance with the provisions regarding ac-
curate information and pluralism of the Audiovisual
Election Code is performed weekly, and broadcast-
ers are required to address in the following week any
breaches of the code.

According to Art. 13, the broadcasters must record
the electoral programmes and keep the records dur-
ing the entire electoral campaign, as well as 30 days
after the official disclosure of the elections results.

According to Art. 14, the breaches of Decision No. 528
will be sanctioned under the provisions of the Audio-
visual Law No. 504/2002 and of Law No. 370/2006. If
the breaches occur after the end of the electoral cam-
paign, the CNA will analyse the possible incidents as
quickly as possible. The provisions of Decision No.
528 shall accordingly apply to the campaign to be
held for the second round of the presidential elections
(Art. 15).

• Decizia nr. 528 din 11.09.2014 (Decision No. 528 of 11 September
2014)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17266 RO

Eugen Cojocariu
Radio Romania International

RU-Russian Federation

Act on the limitation of foreign ownership in
the media

On 14 October 2014 President Vladimir Putin signed
into law amendments to the Statute on the Mass Me-
dia that drastically limit foreign ownership in the me-
dia. The new Statute enters into force on 1 January
2016.

The amendments revise Article 19-1 of the Statute
on the Mass Media, itself introduced in 2001 (see
IRIS 2001-9/25), and further tightens the policy intro-
duced by a 2008 statute to curb foreign investment in
companies of strategic importance to the security of
the nation (see IRIS 2008-8/32).

A foreign state, international organisation or an organ-
isation under foreign control, a foreign citizen, foreign

IRIS 2014-10 23

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17266
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2001-9/25&id=15053
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2008-8/32&id=15053


legal entity, Russian entity with foreign stock, state-
less person or a dual citizen may not establish a me-
dia outlet in Russia, act as its editorial office or engage
in broadcasting. They may not own share or stock in
media entities that exceed 20 percent of the charter
capital. They may neither control nor direct media
outlets and broadcasters nor determine their policies
or decisions.

The amendments would extend to all media, including
online outlets, registered in Russia.

The documents proving compliance with the new
statute shall be submitted to Roskomnadzor, the gov-
ernmental watchdog in the media field, by 15 Febru-
ary 2016. A failure to do so and/or non-compliance
with the restrictions will lead to a suspension of activ-
ity of the media outlet or broadcasting organisation.

On 24 September 2014 the OSCE Representative on
Freedom of the Media Dunja Mijatović called on the
Russian authorities to carefully address the law, at the
time only a draft, and noted that it should not concen-
trate ideas and information in the hands of national
political elites, thus hampering the important watch-
dog function of journalists.

• Î âíåñåíèè èçìåíåíèé â Çàêîí Ðîññèéñêîé Ôåäåðàöèè
"436 ñðåäñòâàõ ìàññîâîé 470475404476400474460406470470" (Federal
Statute of 14 October 2014, No. 305-FZ “On amending the Statute
of the Russian federation "On the Mass Media", adopted by the State
Duma on 26 September 2014, approved by the Federation Council on
1 October 2014, published on the official portal on 14 October 2014)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17278 RU
• “Proposed media ownership requirements could further damage
media pluralism in Russia, OSCE Representative says”, Statement by
the OSCE Representative on Freedom of the Media, 24 September
2014
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17279 EN

Andrei Richter
Faculty of Journalism, Lomonosov Moscow State

University

UZ-Uzbekistan

Statute regulates blogging

On 4 September 2014 President Islam Karimov of
Uzbekistan signed into law a set of amendments and
additions to several legislative acts, earlier adopted
by the Oliy Majlis (the parliament). In particular, Arti-
cle 23 of this new statute adds two new provisions re-
lated to the activity of bloggers to the national statute
“On Informatisation” (No. 560-II, adopted 11 Decem-
ber 2003).

First, it gives a definition of a blogger as “a physical
person, who posts on his/her website and/or pages of
others’ websites on the Internet generally accessible

information of a socio-political, economic and other
nature, particularly for its discussion by users.”

Second, the amendments impose a wide array of
responsibilities, including an obligation to verify the
truthfulness of information before its posting, as well
to remove untrue posts upon the demand of the rel-
evant governmental authorities. In case of violation
of this provision, the statute foresees taking blocking
measures against websites and other types of liability.

On 8 September 2014 OSCE Representative on Free-
dom of the Media Dunja Mijatović noted that the
restrictions go far beyond the admissible limits to
free speech expressed in the OSCE commitments and
other international standards.

• Çàêîí Ðåñïóáëèêè Óçáåêèñòàí "436 âíåñåíèè èçìåíåíèé
è äîïîëíåíèé â íåêîòîðûå çàêîíîäàòåëüíûå àêòû Ðåñ-
ïóáëèêè 443467461465472470401402460475" (The Law of the Republic
of Uzbekistan “On amendments and additions to certain legislative
acts of the Republic of Uzbekistan”, No. 427440443-373, adopted by
the Oliy Majlis on 23 August 2014, published in Narodnoe slovo offi-
cial daily on 5 September 2014)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17276 RU
• “New restrictions in Uzbekistan further limit free expression on In-
ternet, OSCE Representative says”, Statement by the OSCE Repre-
sentative on Freedom of the Media, 8 September 2014
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17277 EN

Andrei Richter
Faculty of Journalism, Lomonosov Moscow State

University

24 IRIS 2014-10

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17278
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17279
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17276
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17277


Agenda

Book List

Tricard, S., Le droit communautaire des communications
commerciales audiovisuelles Éditions universitaires
européennes, 2014 ISBN 978-3841731135
http://www.amazon.fr/droit-communautaire-
communications-commerciales-
audiovisuelles/dp/3841731139/ref=sr_1_-
1?s=books&ie=UTF8&qid=1405499942&sr=1-
1&keywords=droit+audiovisuel
Perrin, L., Le President d’une Autorite Administrative
Independante de Régulation ISBN 979-1092320008
http://www.amazon.fr/President-Autorite-Administrative-
Independante-R%C3%A9gulation/dp/1092320008/ref=sr_-
1_5?s=books&ie=UTF8&qid=1405500579&sr=1-
5&keywords=droit+audiovisuel
Roßnagel A., Geppert, M., Telemediarecht:
Telekommunikations- und Multimediarecht Deutscher

Taschenbuch Verlag, 2014 ISBN 978-3423055987
http://www.amazon.de/Telemediarecht-Martin-Geppert-
Alexander-Ro%C3%9Fnagel/dp/3423055987/ref=sr_1_-
15?s=books&ie=UTF8&qid=1405500720&sr=1-
15&keywords=medienrecht
Castendyk, O., Fock, S., Medienrecht / Europäisches
Medienrecht und Durchsetzung des geistigen Eigentums De
Gruyter, 2014 ISBN 978-3110313888
http://www.amazon.de/Wandtke-Artur-Axel-Ohst-Claudia-
Europ%C3%A4isches/dp/311031388X/ref=sr_1_-
10?s=books&ie=UTF8&qid=1405500906&sr=1-
10&keywords=medienrecht
Doukas, D., Media Law and Market Regulation in the
European Union (Modern Studies in European Law) Hart
Publishing, 2014 ISBN 978-1849460316
http://www.amazon.co.uk/Market-Regulation-European-
Modern-Studies/dp/1849460310/ref=sr_1_-
9?s=books&ie=UTF8&qid=1405501098&sr=1-
9&keywords=media+law

The objective of IRIS is to publish information on legal and law-related policy developments that are relevant to the
European audiovisual sector. Despite our efforts to ensure the accuracy of the content, the ultimate responsibility
for the truthfulness of the facts on which we report is with the authors of the articles. Any opinions expressed
in the articles are personal and should in no way be interpreted as representing the views of any organisations
represented in its editorial board.

© European Audiovisual Observatory, Strasbourg (France)

IRIS 2014-10 25

http://www.amazon.fr/droit-communautaire-communications-commerciales-audiovisuelles/dp/3841731139/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1405499942&sr=1-1&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.fr/droit-communautaire-communications-commerciales-audiovisuelles/dp/3841731139/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1405499942&sr=1-1&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.fr/droit-communautaire-communications-commerciales-audiovisuelles/dp/3841731139/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1405499942&sr=1-1&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.fr/droit-communautaire-communications-commerciales-audiovisuelles/dp/3841731139/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1405499942&sr=1-1&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.fr/droit-communautaire-communications-commerciales-audiovisuelles/dp/3841731139/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1405499942&sr=1-1&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.fr/President-Autorite-Administrative-Independante-R%C3%A9gulation/dp/1092320008/ref=sr_1_5?s=books&ie=UTF8&qid=1405500579&sr=1-5&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.fr/President-Autorite-Administrative-Independante-R%C3%A9gulation/dp/1092320008/ref=sr_1_5?s=books&ie=UTF8&qid=1405500579&sr=1-5&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.fr/President-Autorite-Administrative-Independante-R%C3%A9gulation/dp/1092320008/ref=sr_1_5?s=books&ie=UTF8&qid=1405500579&sr=1-5&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.fr/President-Autorite-Administrative-Independante-R%C3%A9gulation/dp/1092320008/ref=sr_1_5?s=books&ie=UTF8&qid=1405500579&sr=1-5&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.de/Telemediarecht-Martin-Geppert-Alexander-Ro%C3%9Fnagel/dp/3423055987/ref=sr_1_15?s=books&ie=UTF8&qid=1405500720&sr=1-15&keywords=medienrecht
http://www.amazon.de/Telemediarecht-Martin-Geppert-Alexander-Ro%C3%9Fnagel/dp/3423055987/ref=sr_1_15?s=books&ie=UTF8&qid=1405500720&sr=1-15&keywords=medienrecht
http://www.amazon.de/Telemediarecht-Martin-Geppert-Alexander-Ro%C3%9Fnagel/dp/3423055987/ref=sr_1_15?s=books&ie=UTF8&qid=1405500720&sr=1-15&keywords=medienrecht
http://www.amazon.de/Telemediarecht-Martin-Geppert-Alexander-Ro%C3%9Fnagel/dp/3423055987/ref=sr_1_15?s=books&ie=UTF8&qid=1405500720&sr=1-15&keywords=medienrecht
http://www.amazon.de/Wandtke-Artur-Axel-Ohst-Claudia-Europ%C3%A4isches/dp/311031388X/ref=sr_1_10?s=books&ie=UTF8&qid=1405500906&sr=1-10&keywords=medienrecht
http://www.amazon.de/Wandtke-Artur-Axel-Ohst-Claudia-Europ%C3%A4isches/dp/311031388X/ref=sr_1_10?s=books&ie=UTF8&qid=1405500906&sr=1-10&keywords=medienrecht
http://www.amazon.de/Wandtke-Artur-Axel-Ohst-Claudia-Europ%C3%A4isches/dp/311031388X/ref=sr_1_10?s=books&ie=UTF8&qid=1405500906&sr=1-10&keywords=medienrecht
http://www.amazon.de/Wandtke-Artur-Axel-Ohst-Claudia-Europ%C3%A4isches/dp/311031388X/ref=sr_1_10?s=books&ie=UTF8&qid=1405500906&sr=1-10&keywords=medienrecht
http://www.amazon.co.uk/Market-Regulation-European-Modern-Studies/dp/1849460310/ref=sr_1_9?s=books&ie=UTF8&qid=1405501098&sr=1-9&keywords=media+law%20
http://www.amazon.co.uk/Market-Regulation-European-Modern-Studies/dp/1849460310/ref=sr_1_9?s=books&ie=UTF8&qid=1405501098&sr=1-9&keywords=media+law%20
http://www.amazon.co.uk/Market-Regulation-European-Modern-Studies/dp/1849460310/ref=sr_1_9?s=books&ie=UTF8&qid=1405501098&sr=1-9&keywords=media+law%20
http://www.amazon.co.uk/Market-Regulation-European-Modern-Studies/dp/1849460310/ref=sr_1_9?s=books&ie=UTF8&qid=1405501098&sr=1-9&keywords=media+law%20

	INTERNATIONAL
	COUNCIL OF EUROPE
	European Court of Human Rights: Prezhdarovi v. Bulgaria
	EUROPEAN UNION
	European Commission: Aid to finance digitisation and extension of terrestrial television in Spain incompatible with EU law
	European Commission: Progress report on cultural heritage digitisation
	NATIONAL
	BE-Belgium
	New act addresses sexism in the public space
	BG-Bulgaria
	Another private special-interest channel withdrawn from digital transmission
	CH-Switzerland
	Parliament adopts universal broadcasting charge
	DE-Germany
	BGH permits use of illegally obtained e-mails for reporting purposes
	BGH confirms advertising ban for online game “Runes of Magic”
	Discontinued porn films constitute official information in accordance with the Freedom of Information Act
	Federal Government report on progress in combating child pornography on the Internet
	GVK and VPRT agree guidelines for labelling of scripted reality formats
	ES-Spain
	National Commission for Market Competition opens an investigation into the Commercial Radio Broadcasters Association
	FR-France
	Play TV heavily penalised for infringing copyright held by France Télévisions
	Judgment ordering Facebook France to reinstate a “non-official” page operated by fans of a television series overturned
	Recognition of the good faith of a journalist who wrongly presented a man as a terrorist
	Infiltration and concealed camera methods do not exclude good faith
	Bonus channel - Conseil d’État rejects M6’s application
	CSA’s refusal to authorise LCI’s move from pay TV to freeview: the next stage in the courts
	GB-United Kingdom
	United Kingdom adapts existing copyright law to allow greater fair dealing and flexibility for the digital age
	The BBC sets a requirement for current affairs programming in peak hours on its main channel
	Split-screen advertising: reminder about the applicable rules
	HU-Hungary
	State intervention in the market for commercial television
	IE-Ireland
	Complaint against broadcast of dance routine with sexual overtones upheld
	LU-Luxembourg
	Ratification of the Council of Europe Convention on Cybercrime
	NL-Netherlands
	Court applies Google Spain: no right to be forgotten for convicted criminal
	Dutch legislator proposes two bills on the protection of journalistic sources
	Amendments to frequency allocation regulation
	Proposed amendments to telecommunications law affecting public broadcaster’s website cookies
	PT-Portugal
	Amendment to the Cinema Act allows operators to pay less
	RO-Romania
	Rules for the audiovisual electoral campaign for the presidential election
	RU-Russian Federation
	Act on the limitation of foreign ownership in the media
	UZ-Uzbekistan
	Statute regulates blogging

