Bron: De Juristenkrant nr. 320, 23 december 2015, pagina's 2-3.

De Juristenkrant

Het zou niet meer gebeuren en toch is het opnieuw gebeurd: ondanks een eerdere veroordeling door het EHRM voor dit

soort preventieve inmenging in de journalistieke.expressievrijheid is toch weer, op eenzijdig verzoekschrift, een beschik-

king gewezen tegen een aangekondigde tv-reportage. Dit keer overkwam het de VRT, met een reportage in Koppen. Pas na

derdenverzet kon het programma toch uitgezenden worden.

Dirk Voorhoof

p 2 december 2015 zou de VRT een
Koppen-reportage uitzenden over
grooming, met daarin verslag van
een experiment dat aantoonde
hoe volwassenen via sociale me-
dia contacten leggen en afspraken maken
met jongeren, in dit geval met schoolmeisjes
van 13 en 14 jaar. De Koppen-redactie maak-
te in samenspraak met een schooldirectie
een vals Facebook-profiel onder de fictieve

naam Thomas Geys. Het profiel werd aange-
vuld met een profielfoto van een 13-jarige
jongen die daarvoor zijn toestemming had
gegeven. De naam Thomas Geys was geko-
zen omdat hij niet voorkwam op Facebook.
Al heel vlug had de onbestaande Thomas
talrijke Facebookvriendinnetjes, van wie
sommigen ook effectief een afspraak met
hem maakten. Nadat de reportage in ver-
schillende media was aangekondigd, nam de
vader van een jongeman van 24, met een ge-
lijkluidende naam (Thomas Gijs), contact

met de VRT met het verzoek de naam Tho-
mas Geys of Thomas Gijs uit de reportage
weg te knippen. De vader was namelijk be-
zorgd dat het programma zijn zoon en het
fenomeen grooming onterecht aan mekaar
zouden linken. De VRT weigerde op het ver-
zoek in te gaan, argumenterend dat het ge-
bruik van de naam Thomas Geys de rechten
van Thomas Gijs op geen enkele wijze kon
schenden. De VRT benadrukte dat een pro-
fielfoto van een totaal andere jongeman
werd gebruikt en dat het fictieve karakter

© Photonews

van het profiel en a fortiori van de gebruikte
naam en foto in de reportage duidelijk wer-
den benadrukt. Van associatie of verwarring
met de echte Thomas Gijs kon volgens de
VRT geen sprake zijn. Later in de namiddag
van 2 december heeft Thomas Gijs dan een
eenzijdig verzoekschrift conform artikel
584, lid 1 Ger. W. neergelegd. Hij voerde aan
dat bij hoogdringendheid voorkomen moest
worden dat de reportage hem ernstige repu-
tatieschade zou toebrengen.

De ondervoorzitter van de rechtbank in
Brussel legde enkele uren later aan de VRT
verbod op om in de reportage nog gebruik te
maken van de naam Thomas Geys en die
naam ook te schrappen in de verschillende
aankondigingen en verwijzingen naar de re-
portage, onder verbeurte van een dwangsom
van 10.000 euro. Na betekening van de be-
schikking op 2 december 2015, kort voor het
geplande uitzenduur, besliste de VRT om de
aangekondigde reportage niet uit te zenden.
De reportagemakers stelden dat het tech-
nisch niet mogelijk was op het dwangbevel
van de rechter in te gaan. Maar bovenal wil-
den ze dat uit principe niet doen. De VRT
kondigde kort daarna aan via een procedure
in derdenverzet aan te sturen op de vernieti-
ging van het dwangbevel gewezen op eenzij-
dig verzoekschrift. Hoofdargument van de
VRT was dat het opgelegde dwangbevel strij-
dig was met de Grondwet dat preventieve
overheidstussenkomst in de pers- en expres-
sievrijheid verbiedt (artikel 18 en 25 GW). De
VRT voerde ook de schending aan van arti-
kel 10 EVRM, omdat die vorm van overheids-
inmenging niet voorzien is bij wet in Belgié,
refererend aan het arrest in de zaak RTBF t.
Belgié van 29 maart 2011 en andere recente
Belgische rechtspraak waarin die zienswijze
nadrukkelijk bevestigd werd.

PREVENTIEVE CENSUUR

Het is inderdaad niet de eerste keer dat een
Belgische rechter preventief een tv-pro-
gramma verbiedt. Het overkwam de VRT en
VTM al meerdere keren. Toen enkele jaren
geleden ook de RTBF met zon verbod werd
geconfronteerd, naar aanleiding van een
aangekondigd programma in de reeks Au
nom de la loi, trok de omroep finaal naar het
Europees Hof in Straatsburg. De RTBF voer-
de aan dat een preventief rechterlijk verbod
in strijd was met de Belgische Grondwet en
niet voorzien was bij wet. Het Europees Hof
maakte in het arrest van 29 maart 2011 in de
zaak-RTBF t. Belgié duidelijk dat een pre-



Bron: De Juristenkrant nr. 320, 23 december 2015, pagina's 2-3.

De Juristenkrant

ventief rechterlijk verbod van een tv-uitzen-
ding in Belgié geen voldoende wettelijke ba-
sis heeft en een manifeste bedreiging
inhoudt van de essentie van de expressievrij-
heid.

Sinds het arrest van het EHRM in de zaak-
RTBF t. Belgié is er geen juridische verant-
woording mogelijk voor een uitzendverbod
op rechterlijk bevel. Toch legde ook vorig
jaar nog, in een procedure op eenzijdig ver-
zoekschrift, de kortgedingrechter een ver-
bod op tot uitzending van een aflevering van
Telefacts op VIM. De beschikking van de
voorzitter van de rechtbank in Brussel van 8
april 2014 poneerde dat het verbod van pre-
ventieve censuur niet van toepassing was op

het gebruik van de fictieve naam Thomas
Geys kennelijk geen strafbaar opzet noch
oogmerk hadden om te schaden, acht de
rechter het verbod op een louter gebruik van
de fictieve naam niet aanvaardbaar. De be-
schikking verwijst naar artikel 25 GW waar-
door de censuur nooit kan worden inge-
voerd en waardoor ‘de vrijheid van pers,
onder welke vorm dan ook, niet preventief
aan banden kan worden gelegd’. Aan repor-
tagemakers moet de vrijheid worden gelaten
‘inzake concept en uitwerking van de uitzen-
ding’.

De beschikking besluit dat in de huidige
stand van de wetgeving en rechtspraak van
het EHRM ‘een preventieve tussenkomst van

o6

Sinds het arrest van het EHRM
in de zaak-RIBF t. Belgié is er geen juridische
verantwoording mogelijk voor een uitzendverbod
op rechterlijk bevel.

televisieprogramma’s. Ze negeerde daarmee
frontaal de rechtspraak van het EHRM. Het
wekte daarom weinig verbazing toen in de
procedure op derdenverzet, na de kennisne-
ming van de juridische argumenten van
VTM/Telefacts, het bevelschrift van 8 april
2014 is vernietigd. De uitspraak op derden-
verzet van 29 april 2014 bewees nog maar
eens dat al te vaak, roekeloos, een uitzend-
of publicatieverbod via eenzijdig verzoek-
schrift wordt opgelegd, met miskenning van
een reeks basisprincipes van de rechtstaat.

GEEN WETTELIJK KADER

In de zaak VRT/Koppen heeft dit scenario
zich nagenoeg herhaald en sneuvelde de be-
schikking van 2 december 2015 gewezen op
eenzijdig verzoekschrift.: In. de beschikking
op derdenverzet van 9 december 2015 po-
neert de rechter al meteen.dat ‘ook audiovi-
suele informatie van het censuurverbod ge-
niet’. De beschikking vervolgt met te wijzen
‘op het censuurverbod en het zeer grote be-
lang dat het Hof te Straatsburg zeer terecht
hecht aan de persvrijheid’, al blijft er nog wel
een heel'kleine opening voor een preventie-
ve rechterlijke tussenkomst in functie van
een belangenafweging met andere funda-
mentele rechten. Maar die belangenafwe-
ging is slechts mogelijk ‘bij schending van
een duidelijke wettekst, waarbij men onder-
meer kan denken aan overtreding van de
Strafwet’.

Omdat de reportagemakers van Koppen bij

de kortgedingrechter principieel niet te ver-
antwoorden is’ en ‘elke preventieve maatre-
gel in persaangelegenheden in de regel ver-
boden (is), of het nu gaat om geschreven of
audiovisuele pers’: Aanvullend benadrukt de
beschikking dat ‘enkel een wijziging van de
Grondwet, die duidelijk een mogelijkheid tot
preventieve maatregelen zou voorzien, bin-
nen welbepaalde gevallen en met specifieke
modaliteiten, elke twijfel (zou) kunnen op-
heffen en de kortgedingrecht toelaten om er
nog in de toekomst gebruik van te maken’.
Maar tegelijk wordt verduidelijkt dat bij ge-
brek aan wettelijke basis en louter op grond
van een ‘praetoriaans kader’ de uitoefening
van preventieve gerechtelijke controle op de
media principieel strijdig is met artikel 10
EVRM.

Dirk Voorhoof doceert mediarecht aan de Univer-
siteit Gent en is lid van het Human Right Centre
en het Center for Journalism Studies. Hij is ook
lid van de Vlaamse Regulator voor de Media en
van het European Centre for Press and Media
Freedom.

Voorz. Rb. Brussel (derdenverzet) 9 december
2015, inzake VRT t. Thomas Gijs

www.legalworld.be

Opties

verzoekschrift.

eventuele strafklacht. (DV)

De beschikking van 9 december 2015 legt de bal in het kamp van de (grond)wetgever. De eerste optie is
het mogelijk maken van een vorm van preventieve rechterlijke tussenkomst, maar dat staat op gespannen
voet met de oproep in arikel. 25 GW dat de censuur in Belgié ‘nooit’ kan worden ingevoerd. De tweede
optie is het uitwerken van een wettelijke basis om te vermijden dat in de toekomst onverantwoorde
rechterlijke tussenkomsten in de pers- en expressievrijheid kunnen gebeuren via procedures op eenzijdig

Inspiratie kan geput worden uit het wetsvoorstel nr. 961/1 dat op 29 december 2010 in de Kamer werd
ingediend door Dirk Van der Maelen en Renaat Landuyt (SP.A). Het wetsvoorstel stelt de inlassing voor van
een nieuw artikel in het gerechtelijk wethoek (artikel 1028/1): ‘Betreft de vordering een publicatie of de
uitzending van een programma via de media, beveelt de rechter al naar gelang de rectificatie ervan, de
verplichte inlassing dat de publicatie of het programma het voorwerp is van een rechtsgeding dan wel
dat de verzoeker de publicatie of het programma als lasterlijk, beledigend of inbreuk op het recht op
privacy beschouwt’. Geen publicatie of uitzendverbod dus, maar andere voorlopige maatregelen. Op die
manier kunnen op grondwetsconforme wijze en rekening houdend met artikel 10 EVRM de persvrijheid en
de rechten van anderen verzoend worden, zonder preventief verbod door de rechter. Eerder een rectificatie-
recht dus, dat snel uitgeoefend kan worden, waardoor informatie wordt toegevoegd. Dat sluit ook aan bij
de tekst en de geest van Grondwet, onverminderd de andere rechtsmiddelen die de betrokkenen achteraf
kunnen aanwenden, zoals een recht van antwoord, een burgerlijke aansprakelijkheidsvordering of een






