of the European Audiovisu

European Court of Human Rights: Axel Springer AG v. Germany (No. 2)

In a judgment of 10 July 2014, the European Court found that the publication by the daily newspaper Bild of
suspicions concerning the former German Chancellor, Gerhard Schréder, was covered by journalistic freedom. In
Strasbourg, the publisher of Bild , Axel Springer AG, had lodged a complaint arguing that the German courts had
interfered with the right to freedom of expression and critical press reporting in a way that violated Article 10 of
the Convention.

An article in Bild had repeated a series of suspicions and doubts on the part of Mr Thiele - the deputy president of
the Liberal Democratic Party’s (FDP) parliamentary group — with regard to Schréoder’s appointment as chairman of
the supervisory board of the German-Russian consortium Konsortium Nordeuropaische Gaspipeline (NEGP). Thiele
had insinuated that Mr Schréoder had resigned from his political functions because he had been offered a lucrative
post in the consortium headed by the Russian company Gazprom. In this regard, references were made to an
agreement on construction of a pipeline that was signed in April 2005, in the presence of Mr Schréder and the
Russian President Vladimir Putin. Having complained to the German courts, Mr Schroder obtained an order banning
further publication of the passage, which reported Mr Thiele’'s comments and insinuations of corruption.

The European Court sharply disagrees with the reasoning and findings of the German courts. The Court refers to
the relevant criteria it has taken into consideration in earlier cases (see Von Hannover v. Germany (No. 2) and
Axel Springer AG v. Germany (No. 1), (see IRIS 2012-3/1) when dealing with the conflicting rights of freedom
of expression guaranteed by Article 10 and the right to protection of one’s reputation under Article 8 of the
Convention as part of the right to private life.

First the Court notes that the article in Bild did not recount details of Mr Schréder’s private life with the aim of
satisfying public curiosity, but related to Mr Schrdoder’s conduct in the exercise of his term of office as Federal
Chancellor and his controversial appointment to a German-Russian gas consortium shortly after he ceased to
hold office as Chancellor. Furthermore, there were sufficient facts, which could justify suspicions with regard
to Mr Schroder’s conduct. Such suspicions amounted to the expression of a value judgment, without concrete
allegations of Schréder having committed criminal offences. The Court also observes that Mr Thiele’s questions
were not the only comments to be reproduced in the Bild article, but supplemented a series of statements made
by different political figures from various political parties.

As well as this, the Court could not subscribe to the German court’s opinion that the article in Bild should have
also contained elements in favour of the former Chancellor. The former Chancellor had a duty to show a much
greater degree of tolerance than a private citizen. In the political arena, freedom of expression is of the utmost
importance and the press has a vital role as public “watchdog”. The punishment of a journalist for assisting in
the dissemination of statements made by another person would seriously hamper the contribution of the press
to discussions of matters of public interest. The Court also considers that a newspaper cannot be required to
systematically verify the merits of every comment made by one politician about another, when such comments
are made in the context of a current political debate. As to the severity of the measure imposed, the Court
notes that although only a civil-law ban on further publication of the impugned passage in the Bild article had
been imposed, it nonetheless considers that this prohibition could have had a chilling effect on the newspaper’s
freedom of expression.

The Court concludes unanimously that Bild has not exceeded the limits of journalistic freedom in publishing the
disputed passage. The German courts have not convincingly established the existence of any pressing social
need for placing the protection of Mr Schréder’s reputation above the newspaper’s right to freedom of expression
and the general interest in promoting this freedom where issues of public interest were concerned. There had
therefore been a violation of Article 10 of the Convention.

e Arrét de la Cour européenne des droits de I’'homme (cinquiéme section), affaire Axel Springer AG c. Allemagne (n°2), requéte n°48311/10 du 10
juillet 2014 (Judgment by the European Court of Human Rights (Fifth Section), case of Axel Springer AG v. Germany (No. 2), Appl. No. 48311/10 of
10 July 2014)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17202

FR

IRIS 1


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-3/1&id=15010
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17202

of the Europeah Audiovisual'Observatory

Dirk Voorhoof

Ghent University (Belgium) & Copenhagen University (Denmark) & Member of the Flemish Regulator for the
Media

The objective of IRIS is to publish information on legal and law-related policy developments that are relevant to the
European audiovisual sector. Despite our efforts to ensure the accuracy of the content, the ultimate responsibility
for the truthfulness of the facts on which we report is with the authors of the articles. Any opinions expressed
in the articles are personal and should in no way be interpreted as representing the views of any organisations
represented in its editorial board.

(© European Audiovisual Observatory, Strasbourg (France)

IRIS 2



