e T
Journalist

«sjournalistiek

|4de Kamer milder gestemd voor journalisten
Journal du Mardi vrijuit na reeks over sekte

Een kritische reportage over een sekte - scherpe titels incluis - heeft het Franstalige blad
Le Journal du Mardi geen veroordeling opgeleverd. De uitspraak is vooral opvallend
omdat ze van de 14de Kamer van de Brusselse burgerlijke rechtbank komt.

Die 14de Kamer had tot nader order de reputatie van een heuse
bloedkamer voor de pers. De ene journalist na de andere uitgever
werd er tot de betaling van aanzienlijke sommen veroordeeld voor
vekritiek-ier of €gn sensationele toonzetting daar. Met
24 oktober jl. lijkifle 14de Kamer een heel andere koers
arer—HeefT het te maken met het feit dat niet langer
Frangoise Weill de voorzittersstoel bekleedt ?

De zaak was aangespannen door Georges Leth.é, een Brusselse advo-
caat. Hij was in het najaar van 1999 door Le Journal du Mardi
(tegenwoordig Journal dus Samedi) opgevoerd als de voorman van
de sekte Communauté du Caillou. Journaliste Donatienne Stévigny
maakte daarbij gewag van "praktijken van indoctrinatie en menta-
le manipulatie” en van financiéle malversaties. Het Brusselse parket
was trouwens aan een onderzoek begonnen.

Niets van aan, fulmineerde advocaat Leth¢, die naar de rechtbank
trok met een schadeclaim van 5 miljoen tegen Stévigny en haar
hoofdredacteur Michel Bouffioux. Lethé stoorde zich vooral aan de
negatieve sfeerschepping rond zijn ‘communauteit’ En het Brusselse
parket had zijn onderzoek inmiddels zonder gevolg afgesloten, wist
hij.

Pol Deltour

Evenwichtig genoeg

De Brusselse rechtbank had dus te oordelen of de journalisten voldoende
zorgvuldig hun werk hadden gedaan. Dat blijkt het geval te zijn.
Donatienne Stévigny “heeft een waarachtig onderzoek gevoerd, en publi-
ceerde dus niet lichtzinnig", staat in het vonnis. Haar bronnenmateriaal
weegt dan ook niet licht: het verslag van de parlementaire onderzoeks-
commissie rond sekten (!), diverse getuigenissen van (ex-)leden van de
Communauté du Caillou, nog andere getuigenissen, processen-verbaal van
de Brusselse gerechtelijke politie. Bovendien, aldus de rechtbank, ruimde de
journaliste ook plaats in voor positieve aspecten van Lethé's gemeenschap.
Ze liet hem en een medewerkster uitdrukkelijk aan het woord, en zo kon
Lethé alles ontkennen wat Stévigny over hem schreef. Uit het vonnis: “De
journaliste kan bijgevolg niet verweten worden partijdig te zijn geweest of
sommige getuigenissen geprivilegieerd te hebben en andere genegeerd, op
het gevaar af de vrijheid van mening en meningsuiting van haar inhoud te
ontdoen." En nu de berichtgeving alszodanig niet foutief kan worden
genoemd, maken ook de titels en quotes in de tekst geen probleem uit. Al
was het maar omdat ze letterlijk uit de tekst van de artikelen zijn gelicht.
Le Journal du Mardi had tegen advocaat Lethé een tegenvordering inge-
steld van 100.000 frank, dit voor tergend en roekeloos geding. Maar zover
wil de 14de Kamer van de Brusselse rechtbank nog niet gaan.

Europees Hof laakt inperking gerechtsverslaggeving

Frans magazine vrijuit na berichtgeving over fraudezaak

Na het arrest in de zaak Le Canard Enchainé, heeft het Europese Hof
voor de Mensenrechten Frankrijk opnieuw op de vingers getikt.
Albert Du Roy en Guillaume Malaurie, de directeur en een journa-
list van het weekblad L'Evénement du Jeudi, bekloegen zich in
Straatsburg over hun veroordeling naar aanleiding van een artikel
in het weekblad. Daarin was melding gemaakt van een klacht met
burgerlijke partijstelling in de zaak Sonacotra. Het artikel bracht de
vroegere baas van dit overheidsbedrijf, Michel Gagneux, in opspraak
wegens frauduleuze praktijken.

Tegen Du Roy en Malaurie werd door Gagneux klacht ingediend
wegens het publiceren van informatie die verband hield met de
burgerlijke partijstelling in een strafzaak. Een Franse wet van 2 juli
1931 verbiedt de publicatie van dergelijke informatie. De uitgever
en de journalist werden in 1994 veroordeeld tot een geldboete en
een burgerlijke schadevergoeding. Volgens het Parijse hof van
beroep was de sanctie een gerechtvaardigde toepassing van de wet
van 2 juli 1931, die gericht is op het waarborgen van het vermoe-
den van onschuld van personen tegen wie klacht met burgerlijke
partijstelling werd ingediend. In 1996 bevestigde het Franse Hof
van Cassatie deze veroordeling.

40 05-12-2000

Dirk Voorhoof

Belgié

Het Straatsburgse Hof is het evenwel met deze zienswijze niet eens. In het
arest van 3 oktober 2000 erkent het Hof dat journalisten in hun verslagge-
ving over strafzaken bepaalde restricties in acht moeten nemen, enerzijds
om de goede werking van justitie niet te belemmeren, anderzijds om het
vermoeden van onschuld van de betrokken personen niet in het gedrang te
brengen. Maar de Franse wet van 1931, die een algemeen verbod oplegt
aan de media om te berichten over strafzaken die zijn ingesteld na burger-
lijke partijstelling, acht het Hof te verregaand. Immers, ook dergelijke straf-
procedures kunnen verband houden met een maatschappelijk belangrijke
zaak, zodat de media in de mogelijkheid moeten zijn om erover te berich-
ten. Het Hof concludeert dat de veroordeling van de directeur en de jour-
nalist een vorm van overheidsinmenging is die de toets aan artikel 10 EVRM
niet kan doorstaan.

Enkele jaren geleden drong de toenmalige Belgische procureur-generaal bij
het Hof van Cassatie, Jacques Velu, erop aan dat de Belgische wetgever een
analoge strafbepaling zou uitvaardigen betreffende de gerechtsverslagge-
ving als de Franse wet van 2 juli 1931.




