
AM 2010/1 (in druk) 
Mediarecht / Droits des médias 
 
Recente arresten van het E.H.R.M. in verband met artikel 10 E.V.R.M. (vrijheid van 
meningsuiting en informatie) 
September - december 2009 
 
Arrêts récents de la C.E.D.H. se rapportant à l’article 10 de la Convention européenne 
des droits de l’homme (liberté d’expression et d’information) 
Septembre - décembre 2009 
 

- Manole e.a. t. Moldavië, 17 september 2009 
- Kuliś en RóŜycki t. Polen, 6 oktober 2009 
- Brunet Lecomte en Tanant t. Frankrijk, 8 oktober 2009 
- Gsell t. Zwitserland, 8 oktober 2009 
- Porubova t. Rusland, 8 oktober 2009 
- Romanenko e.a. t. Rusland, 8 oktober 2009 
- Schuster t. Roemenië, 13 oktober 2009 
- Serkan Yilmaz e.a. t. Turkije, 13 oktober 2009 
- Alves da Silva t. Portugal, 20 oktober 2009 
- Lombardi Vallauri t. Italië, 20 oktober 2009 
- Ürper e.a. t. Turkije, 20 oktober 2009 
- Pasko t. Rusland, 22 oktober 2009 
- Europress Holding D.O.O. t. Kroatië, 22 oktober 2009 
- Ieremeiov (n° 1) t. Roemenië, 24 november 2009 
- Ieremeiov (n° 2) t. Roemenië, 24 november 2009 
- Flux (n° 7) t. Moldavië, 24 november 2009 
- Karsai t. Hongarije, 1 december 2009 
- Aleksandr Krutov t. Rusland, 3 december 2009 
- Aytaş e.a. t. Turkije, 8 december 2009 
- Aguilera Jiménez e.a. t. Spanje, 8 december 2009 
- Shagin t. Oekraïne, 10 december 2009 
- Financial Times Ltd e.a. t. Verenigd Koninkrijk, 15 december 2009 
- Akyazici t. Turkije, 15 december 2009 
- Gavrilovici t. Moldavië, 15 december 2009 
- Makarenko t. Rusland, 22 december 2009 

 
 
 
Turkije moest zich andermaal een aantal keren verantwoorden voor bepaalde vormen 
overheidsinmenging in de expressievrijheid. In de zaak Serkan Yilmaz e.a. t. Turkije 
behandelt het Hof een reeks klachten wegens het gewelddadig optreden door de politie tijdens 
een betoging. Ditmaal ging de klacht uit van 13 manifestanten. De klachten sloegen zowel op 
art. 3, 10, 11 en 14 E.V.R.M. Het Hof beoordeelt de zaak in essentie vanuit het perspectief van 
de betogingsvrijheid gewaarborgd door art. 11 E.V.R.M. (recht op vereniging en vreedzame 
vergadering). Het verwijst naar eerdere rechtspraak en benadrukt dat “en l’absence d’actes 
de violence de la part des manifestants, il est important que les pouvoirs publics fassent 
preuve d'une certaine tolérance envers les rassemblements pacifiques, afin que la liberté de 
réunion garantie par l’article 11 de la Convention ne soit pas privée de tout contenu”. Het Hof 
is van oordeel “qu’en l'espèce l'intervention musclée de la police et l'ouverture d'une 
procédure pénale à l’encontre des requérants étaient disproportionnées. Ces mesures n'étaient 
pas non plus nécessaires à la défense de l'ordre public, au sens du deuxième paragraphe de 
l’article 11 de la Convention. Il y a eu donc violation de l’article 11 de la Convention” (§ 35-
36). Er is ook een inbreuk op art. 3 E.V.R.M. (onmenselijke of vernederende behandeling of 
straf) (E.H.R.M. 13 oktober 2009, Serkan Yilmaz e.a t. Turkije). 



 
De zaak Ürper e.a. t. Turkije betreft de tijdelijke publicatieverboden van een aantal kranten 
wegens hun vermeende propaganda voor een terroristische organisatie, de PKK/KONGRA-
GEL. De overheidsinmenging steunde op (het beruchte) art. 6 van de Turkse 
Antiterrorismewet nr. 3713. Het ging meer bepaald om de kranten Ülkede Özgür Gündem, 
Gündem, Güncel and Gerçek Demokrasi. Opmerkelijk is dat het Hof het niet nodig vindt om 
de inhoud van deze kranten te beoordelen waarop de maatregelen waren gesteund, omdat de 
klacht sloeg op het tijdelijk verbod tot publicatie van nummers die nog niet verschenen waren 
(§ 38). Het Hof erkent dat art. 10 E.V.R.M. geen preventieve maatregelen as such uitsluit en 
wijst erop dat in bepaalde omstandigheden een publicatieverbod door het Hof toelaatbaar is 
geacht (§ 39-41). Maar het tijdelijk publicatieverbod van de vier kranten waar het in deze 
zaak om draait is toch wel verschillend, aangezien het hier telkens gaat over “the future 
publication of entire newspapers, whose content was unknown at the time of the national 
court's decisions” (§ 42). Volgens het Hof zijn de preventieve maatregelen gebaseerd op “the 
hypothesis that the applicants, whose “guilt” was established without trial in proceedings from 
which they were excluded, would re-commit the same kind of offences in the future. The 
Court finds, therefore, the preventive effect of the suspension orders entailed implicit 
sanctions on the applicants to dissuade them from publishing similar articles or news reports 
in the future, and hinder their professional activities” (§ 43). Bovendien waren minder 
draconische maatregelen mogelijk zoals de inbeslagneming van bepaalde nummers of 
sancties naar aanleiding van de publicatie van specifieke artikels. De conclusie is dat “by 
suspending the publication and distribution of Ülkede Özgür Gündem, Gündem, Güncel and 
Gerçek Demokrasi, albeit for short periods, the domestic courts largely overstepped the 
narrow margin of appreciation afforded to them and unjustifiably restricted the essential role 
of the press as a public watchdog in a democratic society (..). The practice of banning the 
future publication of entire periodicals on the basis of section 6(5) of Law no. 3713 went 
beyond any notion of “necessary” restraint in a democratic society and, instead, amounted to 
censorship” (§ 44). Een inbreuk dus op art. 10 E.V.R.M. (E.H.R.M. 20 oktober 2009, Ürper 
e.a. t. Turkije).  
 
Rusland is ook enkele keren veroordeeld wegens een schending van art. 10 E.V.R.M. In twee 
gevallen gaat het om journalisten die felle kritiek hebben geuit op politici en daarom 
veroordeeld zijn wegens laster en schending van de eer en goede naam. In Porubova t. 
Rusland betreft het de veroordeling van een journalist die een artikel gepubliceerde waarin 
twee politici in verband zijn gebracht met misbruik van overheidsgeld en beweerd werd dat de 
beide politici een homoseksuele relatie hadden. In Romanenko t. Rusland gaat het om 
beschuldigingen van corruptie en misbruik van publieke gelden. Omdat in beide gevallen de 
berichtgeving verband houdt met onderwerpen van maatschappelijk belang, de journalisten 
niet voldoende de kans hebben gehad om de juistheid van de aantijgingen te bewijzen en de 
sancties in beide gevallen ook ernstig zijn, kunnen de veroordelingen van beide journalisten 
niet in overeenstemming geacht worden met art. 10 § 2 E.V.R.M. (E.H.R.M. 8 oktober 2009, 
Porubova t. Rusland en E.H.R.M. 8 oktober 2009, Romanenko t. Rusland). 

 
In Aleksandr Krutov t. Rusland erkent het Hof dat de (felle) kritiek op een procureur en op 
het openbaar ministerie verband hield met een belangrijke bijdrage door de pers aan het 
publieke debat in verband met de belangenvervlechting van politiek en justitie. Deels verwees 
de kritiek naar feiten, deels betrof het waardeoordelen. Het Hof merkt finaal op dat “that the 
expressions used verged on exaggeration and provocation, but, having regard to the purpose 
of the publication and the impact it was designed to have, the Court is of the opinion that the 
language used cannot be regarded as excessive” (§ 32). Hoewel Krutov toch maar tot een 



beperkte civiele schadevergoeding was veroordeeld, houdt het Hof het bij een schending van 
art. 10 E.V.R.M. : “the fact that the proceedings were civil rather than criminal in nature and 
that the final award was relatively small does not detract from the fact that the standards 
applied by the Russian courts were not compatible with the principles embodied in Article 10. 
Accordingly, the interference with the applicant’s freedom of expression was disproportionate 
to the aim pursued and not “necessary in a democratic society”” (E.H.R.M. 3 december 2009, 
Aleksandr Krutov t. Rusland) 
 
In Pasko t. Rusland stelt het Hof geen inbreuk vast op art. 10 E.V.R.M. omdat een militair 
journalist in essentie veroordeeld was wegens het proberen beschikbaar stellen van geheime 
militaire informatie aan personen in een ander land. Het Hof merkt op dat Pasko “ was 
convicted as a serving military officer, and not as a journalist, of treason through espionage 
for having collected and kept, with the intention of transferring it to a foreign national, 
information of a military nature that was classified as a State secret. The materials in the 
Court’s possession reveal that the domestic courts carefully examined the circumstances of 
the applicant’s case, addressed the parties' arguments and based their findings on various 
items of evidence. Their decisions appear reasoned and well-founded. On balance, the Court 
considers that the domestic courts cannot be said to have overstepped the limits of the margin 
of appreciation which is to be left to the domestic authorities in matters of national security 
(..). Nor does the evidence disclose the lack of a reasonable relationship of proportionality 
between the means employed and the legitimate aim pursued. There is nothing in the 
materials of the case to support the applicant’s allegation that his conviction was overly broad 
or politically motivated or that he had been sanctioned for any of his publications” (§ 87). Dat 
Pasko werd veroordeeld tot vier jaar gevangenisstraf vindt het Hof geen onevenredige 
sanctie, omdat de Russische wet voor dit soort misdrijf een maximum straf vooropstelde van 
12 jaar (E.H.R.M. 22 oktober 2009, Pasko t. Rusland). 
 
In de zaak Makarenko t. Rusland is het Hof van oordeel dat lasterlijke aantijgingen geuit 
tijdens een persconferentie, waarvoor een voormalig functionaris veroordeeld was, geen 
voldoende feitelijke basis hadden en daarom niet konden rekenen op de bescherming van art. 
10 E.V.R.M. Dat het in deze zaak om een strafrechtelijke veroordeling ging en geen civiele 
procedure betrof, vindt het Hof niet doorslaggevend. Het Hof wijst het argument van 
Makarenko af als zou “the very use of criminal-law sanctions in defamation cases” op 
zichzelf een schending zijn van art. 10 E.V.R.M. : “In view of the margin of appreciation left 
to Contracting States by that provision, a criminal measure as a response to defamation 
cannot, as such, be considered disproportionate to the aim pursued”. Het Hof komt daarom tot 
de conclusie dat er geen schending is van art. 10 E.V.R.M. (§ 157) (E.H.R.M. 22 december 
2009, Makarenko t. Rusland). 
 
In de zaak Kuliś en RóŜycki t. Polen vindt het Hof dat een artikel met een cartoon die de spot 
dreef met een bepaald merk van chips (Star Foods) aanspraak kon maken op verregaande 
bescherming van art. 10 E.V.R.M. Het Hof laat opmerken dat “the publication in question 
constituted a satirical denouncement of the company and its advertising campaign in the form 
of a cartoon; (..) the cartoon in question was accompanied by a large heading referring to “a 
shocking advertising campaign” and an article on the second page reporting on the Star Foods 
campaign. The cartoon itself had been obviously inspired by the company's advertising 
campaign as it used the Reksio character and the slogan which was to be found in the packets 
of crisps”. De bedoeling was niet om te spotten met de kwaliteit van de chips, maar om kritiek 
of commentaar te geven op de reclamecampagne van het bedrijf. Het Hof is van oordeel dat 
het blijkbaar niet de bedoeling was van de uitgever van het tijdschrift “to denigrate in the 



minds of readers the quality of the crisps but to raise awareness of the type of slogans used by 
the plaintiff company and the unacceptability of such tactics to generate sales” (§ 37-38). 
Bovendien is bij de gewraakte veroordeling van de uitgever en de hoofdredacteur van het 
magazine waarin de cartoon verscheen geen rekening gehouden met de taak van de pers “to 
impart information and ideas on matters of public interest and in so doing to have possible 
recourse to a degree of exaggeration or even provocation, or in other words to make 
somewhat immoderate statements” (§ 39) Het Hof beschouwt de veroordeling wegens het 
spotten met een bedrijf in casu als een inbreuk op art. 10 E.V.R.M. (E.H.R.M. 6 oktober 2009, 
Kuliś en RóŜycki t. Polen). 
 
Het arrest in de zaak Brunet Lecomte en Tanant t. Frankrijk is een  bevestiging van de 
rechtspraak van het Hof volgens dewelke journalisten stevige kritiek mogen uitoefenen op 
politici, in verband met hun publieke functie, voor zover ernstige aantijgingen van laakbaar 
gedrag voldoende steun vinden in betrouwbare bronnen. In deze zaak bekloegen de directeur 
en de journalist van een regionaal magazine zich over hun veroordeling wegens laster. De 
aantijgingen die zij publiceerden hielden verband met laakbaar of corruptief gedrag van een 
politicus die ook beheerder was van een regionale financiële instelling. De Franse 
rechtscolleges weigerden het bewijsaanbod door de directeur en de journalist en vonden de 
aantijgingen laakbaar van toon en onvoldoende onderbouwd. Brunet Lecomte en Tanant 
voerden ook aan dat de artikels gebaseerd waren op interne rapporten van de Bankcommissie 
en een speciale onderzoekscommissie. In tegenstelling tot de Franse rechtscolleges vindt het 
Europees Hof dat de klagers wel degelijk op deze vertrouwelijke rapporten konden steunen : 
“ Si ces deux rapports étaient confidentiels, ils pouvaient néanmoins être considérés comme 
crédibles pour ce qui est des allégations litigieuses” (§ 62). Het Hof herinnert eraan “que 
lorsque la presse contribue au débat public sur des questions suscitant une préoccupation 
légitime, elle doit en principe pouvoir s’appuyer sur des rapports officiels sans avoir à 
entreprendre des recherches indépendantes. Sinon, la presse pourrait être moins à même de 
jouer son rôle indispensable de « chien de garde” . De conclusie van het Hof is “que la 
condamnation des requérants ne représentait pas, compte tenu d'une part de l'intérêt de la 
société démocratique à assurer et à maintenir la liberté d'expression, d'autre part, de la marge 
d'appréciation réduite s'agissant d'informations d'intérêt général, et enfin du fait que la critique 
visait en l'espèce les agissements d'un homme investi d'un mandat public, un moyen 
raisonnablement proportionné à la poursuite du but légitime visé” (§ 64). Een schending dus 
van art. 10 E.V.R.M. (E.H.R.M. 8 oktober 2009, Brunet Lecomte en Tanant t. Frankrijk). 
 
De zaak Gsell t. Zwitserland houdt verband met een journalist die naar aanleiding van een 
identiteitscontrole de toegang geweigerd werd tot een door anti-globalisten georganiseerde 
bijeenkomst en betoging naar aanleiding van het Wereld Economisch Forum in Davos, 27 
januari 2001. Omdat de journalist, ook na het tonen van het perskaart, de mogelijkheid was 
ontnomen om verslag uit te brengen over de gebeurtenissen in Davos is sprake van een 
inmenging in de expressievrijheid die in dit geval de toets aan artikel 10 E.V.R.M. niet kan 
doorstaan. Met name is het Hof van oordeel dat het ontzeggen van de toegang tot Davos 
gebaseerd was op een heel algemene bepaling uit de federale grondwet. Het Hof is van 
oordeel dat in deze zaak “les autorités cantonales ont omis de faire une distinction entre les 
personnes potentiellement violentes et les manifestants pacifiques. Le requérant a donc été 
victime d'une interdiction imposée de manière générale par la police cantonale à toutes les 
personnes qui voulaient se rendre à Davos” (§ 60). Het Hof concludeert : “Compte tenu des 
circonstances particulières de l'espèce, la Cour estime que les autorités compétentes n’avaient 
pas le droit de recourir à la clause générale de police. Partant, le refus des autorités cantonales 



de laisser le requérant entrer à Davos le matin du 27 janvier 2001 n'était pas « prévu par la 
loi »”  (E.H.R.M. 8 oktober 2009, Gsell t. Zwitserland). 
 
In een zaak tegen Portugal is het E.H.R.M. van oordeel dat een veroordeling wegens laster in 
strijd is met art. 10 E.V.R.M. Klager had voor het lokale carnaval een gipsen pop gemaakt die 
karikaturaal de burgemeester voorstelde, met allusies op machtsmisbruik, fiscale fraude en 
corruptie. Het Hof is van oordeel dat  “compte tenu de la nature et de la teneur des propos en 
cause ainsi que du contexte – les festivités du carnaval – dans lequel l'action du requérant a eu 
lieu, l'on pouvait en effet difficilement prendre à la lettre les accusations du requérant à l'égard 
du plaignant. Quand bien même cela aurait été le cas, le plaignant devait, en tant qu'homme 
politique, faire preuve d'une plus grande tolérance à l'égard de la critique, surtout dès lors que 
cette dernière avait lieu, en l'occurrence, sous forme de satire” (§ 28). Het Hof wijst er ook op 
dat “sanctionner pénalement des comportements comme celui qu'a eu le requérant en l'espèce 
peut avoir un effet dissuasif sur les interventions satiriques sur des sujets de société qui 
peuvent elles aussi jouer un rôle très important dans le libre débat des questions d'intérêt 
général sans lequel il n'est pas de société démocratique” (§ 29) (E.H.R.M. 20 oktober 2009, 
Alves da Silva t. Portugal). 
 
Een opmerkelijk arrest is dat in de zaak Lombardi Vallauri t. Italië waarin Hof de klacht 
behandelt van een professor rechtsfilosofie omdat zijn kandidaatstelling voor een 
heraanstelling aan de Katholieke Universiteit van Milaan was afgewezen, met als enige 
motivering dat sommige van zijn standpunten die hij publiek verdedigde duidelijk niet in 
overeenstemming waren met de katholieke leer. Omdat deze zeer pover gemotiveerde 
beslissing overeind bleef na uitputting van alle rechtsmiddelen in Italië, wendde de klager, die 
ook doceert aan de Universiteit van Florence, zich tot het Europees Mensenrechtenhof. Het 
Hof is van oordeel dat de niet-aanstelling inderdaad verband houdt met de uitoefening van de 
expressievrijheid en wijst op het belang van de academische vrijheid : “La Cour relève 
d'emblée l'importance accordée dans sa jurisprudence ainsi que, à un niveau plus général, par 
l'Assemblée parlementaire du Conseil de l'Europe, à la liberté académique, celle-ci devant 
garantir la liberté d'expression et d'action, la liberté de communiquer des informations de 
même que celle de “ rechercher et de diffuser sans restriction le savoir et la vérité ” (§ 43). Het 
Hof is van oordeel dat de klager over onvoldoende procedurele waarborgen beschikte om 
deze inmenging in zijn academische expressievrijheid in rechte aan te vechten, enerzijds door 
de gebrekkige motivering van de beslissing van het Universiteitsbestuur, anderzijds door een 
gebrek aan jurisdictionele controle : “la Cour constate que le manque de connaissance de la 
part du requérant des raisons à la base de son éloignement a, en lui-même, écarté toute 
possibilité d'exercice d'un débat contradictoire. Cet aspect non plus n'a fait l'objet d'un examen 
par les tribunaux internes. De l'avis de la Cour, le contrôle juridictionnel sur l'application de la 
mesure litigieuse n'a donc pas été pas adéquat en l'espèce. En conclusion, la Cour estime que 
l'intérêt de l'Université de dispenser un enseignement inspiré de la doctrine catholique ne 
pouvait pas s'étendre jusqu'à atteindre la substance même des garanties procédurales dont le 
requérant jouit au sens de l'article 10 de la Convention” (§ 54-55) (E.H.R.M. 20 oktober 2009, 
Lombardi Vallauri t. Italië). 
 
In de zaak Europress Holding D.O.O. t. Kroatië  is er geen schending van art. 10 E.V.R.M. 
vastgesteld. De uitgever van de grootste krant in Kroatië (Globus) bekloeg zich in Straatsburg 
over een veroordeling wegens een artikel waarin bericht werd dat een minister, Mr. B.Š., 
tegen een journaliste doodsbedreigingen had geuit, als reactie op een artikel dat hem niet 
beviel. De uitgever werd veroordeeld wegens laster omdat er geen bewijs werd geleverd van 
deze ernstige aantijging. Het Hof treedt de opvatting bij van de rechtscolleges in Kroatië en 



vindt dat correct toepassing is gemaakt van en rekening is gehouden met art. 10 E.V.R.M. dat 
nu eenmaal geen bescherming verleent aan ernstige aantijgingen zonder enig bewijs of 
feitelijke basis. Het Hof houdt bovendien rekening met het feit dat niet de journaliste die het 
artikel schreef, maar wel de uitgever werd veroordeeld tot een overigens niet overdreven 
schadevergoeding : “The Court attaches particular weight to the fact that the payment of 
damages was ordered against the applicant company, the biggest newspaper publisher in the 
country (..), and not the editor of Globus or an individual journalist. It also notes that the 
domestic courts awarded less than one fifth of the damages sought by B.Š. Their decisions are 
therefore in line with the Court's case-law that an award of damages for defamation must bear 
a reasonable relationship of proportionality to the injury to reputation suffered” (§ 73) 
(E.H.R.M. 22 oktober 2009, Europress Holding D.O.O. t. Kroatië). 
 
Schendingen van art. 10 E.V.R.M. stelt het Hof nog vast in enkele andere arresten, telkens 
omdat het van oordeel is dat bij de veroordeling wegens laster onvoldoende rekening is 
gehouden met de context van het publieke debat, de rol van de media als publieke waakhond 
en het feit dat de kritiek of de aantijgingen wel telkens een voldoende basis had of dat de 
journalisten voldoende inspanningen hebben gedaan om de betrouwbaarheid van de 
informatie, voor zover als mogelijk, na te trekken of niet ter kwade trouw gehandeld hebben 
(E.H.R.M. 24  november 2009, Ieremeiov (n° 1) t. Roemenië, E.H.R.M. 24 november 2009, 
Ieremeiov (n° 2) t. Roemenië en E.H.R.M. 24 november 2009, Flux (n° 7) t. Moldavië).  
 
In  de zaak Karsai t. Hongarije vindt het Hof dat de veroordeling van een historicus- professor 
die scherpe kritiek had geuit op het beleid van een politicus (B.T.) een inbreuk is op art. 10 
E.V.R.M. De professor had de politicus, die actie had ondernomen om een extreem-rechts 
leiderfiguur uit de Hongaarse geschiedenis te rehabiliteren, in verband had gebracht met het 
pesten van Joden en dit had geleid tot een veroordeling wegens aantasting van de eer en 
goede naam van  de politicus in kwestie. Het Hof vindt dat de geuite kritiek, die deel uitmaakt 
van een belangrijk maatschappelijk debat toen in Hongarije, neerkomt op een waardeoordeel, 
dat overigens wel steun kon vinden in een voldoende feitelijke basis. Hoewel Karsai slechts 
was veroordeeld tot een rectificatie, vindt het Hof dit toch een inbreuk op art. 10 E.V.R.M., 
benadrukkend dat “in the present case, it is true that the applicant was subjected to civil-law, 
rather than criminal, sanctions. However, it considers that the measure imposed on the 
applicant, namely, the duty to retract in a matter which affects his professional credibility as a 
historian, is capable of producing a chilling effect. In this connection, the Court emphasises 
that the rectification of a statement of fact ordered by a national court in itself attracts the 
application of the protection guaranteed by Article 10 of the Convention” (§ 36). Genoeg 
redenen dus voor het Hof om unaniem een schending vast te stellen op art. 10 E.V.R.M. 
(E.H.R.M. 1 december 2009, Karsai t. Hongarije) 
 
In Gavrilovici t. Moldavië is het Hof van oordeel dat de veroordeling tot vijf dagen celstraf 
wegens beledigingen aan het adres van een politicus (I.M.), tijdens een vergadering, 
neerkomt op een schending van art. 10 E.V.R.M. Volgens het Hof is door de rechtscolleges in 
Moldavië niet voldoende duidelijk aangegeven wat precies beledigend was, behalve de term 
“fascist”, terwijl het gebruik van deze term in bepaalde omstandigheden toelaatbaar is.  Het 
Hof merkt op dat klager is veroordeeld “(for) calling I.M. a “fascist” and for “using other 
insulting words”, which were never specified by the courts. It considers that sanctioning 
someone on the basis of such vague and unverified facts as “using other insulting words” 
without having at least determined what those words were amounts in itself to a violation of 
Article 10 of the Convention” (§ 54). Het Hof bekijkt de zaak vervolgens ook nog in zijn 
context en houdt rekening met het feit dat de klager en I.M. reeds lang met mekaar in conflict 



lagen, dat de woorden spontaan werden uitgesproken naar aanleiding van een verhit debat 
waarin klager bijzonder geëmotioneerd was (“he must have been in a state of despair and 
anger”) en dat de impact van de uitingen hoe dan ook beperkt was omdat er slechts enkele 
personen aanwezig waren in een specifieke context en zonder enige neerslag ervan in de 
media. Een veroordeling tot celstraf vindt het Hof in deze omstandigheden disproportioneel, 
er de aandacht op vestigend  “that imposing criminal sanctions on someone who exercises the 
right to freedom of expression can be considered compatible with Article 10 “... only in 
exceptional circumstances, notably where other fundamental rights have been seriously 
impaired ...” (..). In the present case, the courts did not refer to any such exceptional 
circumstance and did not establish whether the harm caused to I.M. was of such 
a degree that it required a five days’ prison term to be imposed on the applicant “ (§ 60). De 
conclusie van het Hof luidt “ that by summarily convicting the applicant without attempting to 
verify the circumstances of the case and by failing to examine the context in which the 
applicant’s alleged statement had been made, and without any analysis of the need to send the 
applicant to prison, the domestic courts did not establish a “pressing social need” for the 
interference with his right to freedom of expression. Article 10 of the Convention has 
therefore been violated in the present case” (§ 61) (E.H.R.M. 15 december 2009, Gavrilovici 
t. Moldavië). 
 
Zeker het vermelden waard in deze rubriek is ook een arrest van het E.H.R.M. in verband met 
de schending van het vermoeden van onschuld (art. 6 § 2 E.V.R.M.) naar aanleiding van een 
persmededeling door het parket. In de zaak Shagin t. Oekraïne had de procureur in Kiev nog 
voor een verdachte in beschuldiging was gesteld, tijdens een persconferentie verklaard dat de 
man tegen betaling opdracht had gegeven tot het plegen van verschillende moorden. Alleen 
van het aantal moorden was hij nog niet zeker. Volgens het Europees Hof wijst de verklaring 
van de procureur erop “that the speaker considered it to be an established fact that the 
applicant had been ordering and paying for murders, while the only issue about which he was 
less confident was the exact amount paid for the killings. Accordingly, this statement, which 
had been made long before the applicant’s indictment, amounted to a declaration of his guilt, 
which, first, encouraged the public to believe him to be guilty and, secondly, prejudged the 
assessment of the facts by the competent judicial authority” (§ 86). Het Hof concludeert tot 
een schending van art. 10 E.V.R.M. (§ 86) (E.H.R.M. 10 december 2009, Shagin t. Oekraïne). 
 
Enkele arresten van het Hof, die in de lijst bovenaan deze rubriek in ‘cursief’  zijn aangeduid, 
verdienen een grondiger toelichting. 
 
In de zaak Manole e.a. t. Moldavië heeft het E.H.R.M. in een opmerkelijk arrest zijn afkeuring 
laten blijken voor de manier waarop de communistische partij en de regering in Moldavië 
gedurende jaren (vanaf 2001) de openbare omroep in hun greep hebben gehouden en de 
berichtgeving en politieke informatie hebben bijgestuurd. Moldavië wordt ook aangewreven 
geen voldoende pluriform media-aanbod te hebben en het toezichtsorgaan over de openbare 
omroep wordt verweten niet politiek onafhankelijk te zijn (E.H.R.M. 17 september 2009, 
Manole e.a. t. Moldavië). 
 
In Aguilera Jiménez e.a. t. Spanje ziet het Europees Mensenrechtenhof geen probleem in het 
ontslag van enkele werknemers die hebben meegewerkt aan een vakbondsmagazine met 
beledigende kritiek op de bedrijfsleiding, inclusief een kwetsende karikatuur van de 
personeelsdirecteur. De expressievrijheid en het recht op kritiek waar vakbondsleden in 
principe wel verregaand aanspraak op maken, kan in dit geval geen bescherming bieden. Een 



arrest dat om enige toelichting vraagt en ook wel aan kritiek bloot staat (E.H.R.M. 8 
december 2009, Aguilera Jiménez e.a. t. Spanje). 
 
In de zaak  Financial Times e.a. t. Verenigd Koninkrijk fluit het Europees Mensenrechtenhof 
de rechtscolleges terug die eerder aan enkele Britse kranten en het persagentschap Reuters 
bevel oplegden om gelekte documenten aan Interbrew (nu AB InBev NV) mede te delen. De 
documenten hielden verband met een mogelijke overname door Interbrew van de Zuid-
Afrikaanse biergroep SAB. Het Europees Hof vindt dat het publiek belang dat gemoeid is met 
de bescherming van het journalistiek bronnengeheim voorgaat op het belang van Interbrew 
om intern de lekkende medewerker op het spoor te komen. Andermaal een belangrijk signaal 
uit Straatsburg dat het journalistiek bronnengeheim op verregaande bescherming kan 
rekenen (E.H.R.M. 15 december 2009, Financial Times e.a. t. Verenigd Koninkrijk). 
 
We kunnen ook nog meegeven dat de verzoeken tot verwijzing naar de Grote Kamer  in de 
zaak Féret t. België (E.H.R.M. 16 juli 2009), Willem t. Frankrijk (E.H.R.M. 16 juli 2009), 
Bodrožić t. Servië (E.H.R.M. 23 juni 2009) en Bodrožić en Vujin t. Servië (E.H.R.M. 23 juni 
2009) (zie A&M 2008/5, 545-560) alle op 10 december 2009 door het panel van de Hof zijn 
afgewezen. Deze arresten zijn nu definitief. 
 
De zaak Sanoma Uitgevers B.V. t. Nederland (E.H.R.M. 31 maart 2009, zie A&M  2008/3, 
282-283) is bij beslissing van 14 september 2009 door het panel wel doorverwezen naar de 
Grote Kamer. De hoorzitting voor de Grote Kamer had plaats op 6 januari 2010. De 
webcasting van de hearing (in het Engels en het Frans) is beschikbaar via de website van het 
Hof. 
 
De arresten en beslissingen van het E.H.R.M. kunnen worden geraadpleegd via de website 
van het E.H.R.M., http://www.echr.coe.int (Hudoc). 
 
 
1. E.H.R.M. 
17 september 2009 
(4de sectie) 
Manole e.a. t. Moldavië 
 
In dit omstandig gedocumenteerd arrest van 71 bladzijden laat het E.H.R.M. duidelijk zijn 
afkeuring blijken voor de manier waarop de communistische partij en de regering in Moldavië 
gedurende jaren (vanaf 2001) de openbare omroep (T.R.M.) in hun greep hebben gehouden en 
de berichtgeving en politieke informatie hebben bijgestuurd. De klacht in deze zaak ging uit 
van 9 journalisten en medewerkers van T.R.M. die in de periode van 2001 tot 2006 
verschillende vormen van externe, politieke druk hebben ervaren op de openbare omroep, een 
inmenging die volgens hen neerkwam op een georganiseerde censuur. 
 
Het Hof vertrekt vanuit de volgende basisprincipes: 
 
“ 95. In determining whether Article 10 has been complied with in the preset case, the Court 
must have regard to the following principles. It takes as its starting point the fundamental 
truism: there can be no democracy without pluralism. One of the principal characteristics of 
democracy is the possibility it offers of resolving a country's problems through dialogue, 
without recourse to violence, even when they are irksome. Democracy thrives on freedom of 
expression. It is of the essence of democracy to allow diverse political programmes to be 



proposed and debated, even those that call into question the way a State is currently 
organised, provided that they do not harm democracy itself (..). 
   96. Freedom of expression, as secured in Article 10 § 1, thus constitutes one of the essential 
foundations of a democratic society and one of the basic conditions for its progress (..). 
Freedom of the press and other news media afford the public one of the best means of 
discovering and forming an opinion of the ideas and attitudes of political leaders. It is 
incumbent on the press to impart information and ideas on political issues and on other 
subjects of public interest. Not only does the press have the task of imparting such 
information and ideas: the public also has a right to receive them (..)”. 
 
Het Hof vermeldt de bijzondere rol en impact van de omroep en wijst erop dat “a situation 
whereby a powerful economic or political group in a society is permitted to obtain a position 
of dominance over the audiovisual media and thereby exercise pressure on broadcasters and 
eventually curtail their editorial freedom undermines the fundamental role of freedom of 
expression in a democratic society as enshrined in Article 10 of the Convention, in particular 
where it serves to impart information and ideas of general interest, which the public is 
moreover entitled to receive” (§ 98). Een andere overweging is dat er een zorgplicht rust op 
de schouders van de overhead, “first, that the public has access through television and radio 
to impartial and accurate information and a range of opinion and comment, reflecting inter 
alia the diversity of political outlook within the country and, secondly, that journalists and 
other professionals working in the audiovisual media are not prevented from imparting this 
information and comment” (§ 100). De openbare omroep moet pluralistisch zijn, zeker in een 
context “where private stations are still too weak to offer a genuine alternative and the public 
or State organisation is therefore the sole or the dominant broadcaster within a country or 
region, it is indispensable for the proper functioning of democracy that it transmits impartial, 
independent and balanced news, information and comment and in addition provides a forum 
for public discussion in which as broad a spectrum as possible of views and opinions can be 
expressed” (§ 101). Met verwijzing naar resoluties en aanbevelingen van het Comité van 
Ministers van de Raad van Europa wijst het E.H.R.M. op de noodzaak van een juridisch en 
organisatorisch kader voor de openbare omroep dat waarborgen biedt voor “editorial 
independence and institutional autonomy” (§ 102). 
 
Dat er een inmenging was in de journalistieke activiteit van de klagers staat voor het Hof niet 
ter discussie: “On the basis of the evidence before it, therefore, the Court concludes that 
during the relevant period there was a significant bias towards reporting on the activities of 
the President and Government in T.R.M.'s television news and other programming, with 
insufficient opportunity for representatives of the opposition parties to gain access to 
television to express their views. In addition, it considers that there is evidence of a policy of 
restricting discussion or mention of certain topics because they were considered to be 
politically sensitive or to reflect badly in some way on the Government. The applicants, as 
journalists, editors and producers at T.R.M.'s television station, must have been affected by 
these policies. It therefore finds that the applicants experienced a continuing interference with 
their rights to freedom of expression throughout the period in question” (§ 106). 
 
Volgens het Hof is Moldavië duidelijk tekort geschoten in het organiseren van een 
pluralistische openbare omroep : “domestic law did not provide any guarantee of political 
balance in the composition of T.R.M.'s senior management and supervisory body, for example 
by the inclusion of members appointed by the political opposition, nor any safeguard against 
interference from the ruling political party in these bodies' decision-making and functioning” 
(§ 109). Gelet op de dominante positie en het grote publieksbereik van T.R.M. vindt het Hof 



dat “it was of vital importance to the functioning of democracy in Moldova that T.R.M. 
transmitted accurate and balanced news and information and that its programming reflected 
the full range of political opinion and debate in the country and the State authorities were 
under a strong positive obligation to put in place the conditions to permit this to occur” (§ 
108). 
 
Unaniem is de conclusie dat er een schending is van art. 10 E.V.R.M.: “In summary, 
therefore, in the light in particular of the virtual monopoly enjoyed by T.R.M. over 
audiovisual broadcasting in Moldova, the Court finds that the State authorities failed to 
comply with their positive obligation. The legislative framework throughout the period in 
question was flawed, in that it did not provide sufficient safeguards against the control of 
T.R.M.'s senior management, and thus its editorial policy, by the political organ of the 
Government” (§ 111). 
 
2. E.H.R.M. 
8 december 2009 
(3de sectie) 
Aguilera Jiménez e.a. t. Spanje 
 
Enkele werknemers van het industrieel brood- en banketbedrijf Panrico in Barcelona liggen al 
jaren overhoop met de bedrijfsleiding. Om die reden hebben zij binnen het bedrijf een 
autonome, actieve vakbondswerking uitgebouwd, Nueva Alternativa Asamblearia. Om uiting 
te geven aan hun opvatting dat de directie en een aantal personeelsleden hun vakbondsacties 
tegenwerken, wordt op de cover van een informatiebulletin gezinspeeld op de kruiperige 
houding van sommige werknemers. Een karikatuur van de personeelsdirecteur en van twee 
werknemers suggereert dat zij hun beurt afwachten om de personeelsdirecteur seksueel te 
bevredigen. In twee artikels wordt in ruige termen (“avec des termes rudes et grossiers”) 
kritiek geuit op de directie en wordt ook verwezen naar dezelfde twee werknemers die ten 
voordele van de bedrijfsleiding hebben getuigd in een rechtszaak die door de vakbond was 
aangespannen. Het ‘pamflet’ met de provocerende cover en de beledigende inhoud is onder de 
personeelsleden van het bedrijf verspreid en geafficheerd op het aanplakbord van de vakbond, 
in de bedrijfsruimten. Kort daarop worden de zes werknemers die actief zijn in de vakbond op 
staande voet ontslagen. De zes werknemers vechten hun ontslag aan bij de arbeidsrechtbank, 
aanvoerend dat het  ‘pamflet’ de uitdrukking was van hun syndicale ideologie en van hun 
sociale strijdvaardigheid, met weliswaar een kritisch opzet, maar duidelijk met een animus 
jocandi, zeker niet met een animus iniurandi. Maar hun eis wordt afgewezen. In beroep wordt 
het ontslag van twee werknemers, die blijkbaar aan de publicatie niet meewerkten, ongeldig 
verklaard, maar het ontslag van vier vakbondsmilitanten blijft overeind. Finaal is het 
Grondwettelijk Hof van oordeel dat het ontslag van de vier werknemers rechtsgeldig was en 
dat de vakbonds- en expressievrijheid geen bescherming biedt bij kwetsende, beschimpende 
en aanstootgevende publicaties. 
 
In Straatsburg klagen de zes vakbondsleden de schending aan van de expressievrijheid (art. 10 
E.V.R.M.) en van de verenigingsvrijheid (art. 11 E.V.R.M.). Het Europees Hof verklaart het 
verzoek enkel ontvankelijk voor vier van de zes klagers, omdat de twee die via de Spaanse 
rechtscolleges genoegdoening hebben gekregen, zich niet meer als slachtoffer kunnen 
opwerpen. Voor het Hof is het overigens wel duidelijk dat het ontslag van de vier het gevolg 
is van de publicatie met de karikatuur en de kwetsende artikels, reden waarom het Hof de 
klacht beoordeelt vanuit het perspectief van art. 10 E.V.R.M. Het ontslag, als sanctie door de 
werkgever wegens misbruik van de expressievrijheid van de werknemers wordt beschouwd 



als een vorm van inmenging in de expressievrijheid, ook al situeert die zich in een private 
rechtsverhouding tussen werkgever en werknemer. Het Hof verwijst naar eerdere rechtspraak 
waarin het de horizontale werking van art. 10 E.V.R.M. heeft erkend (§ 25). Daarom kan de 
Spaanse overheid ook in deze zaak worden aangesproken, temeer omdat de Spaanse 
rechtscolleges de rechtsgeldigheid van het ontslag bevestigd hebben.  
 
Het Hof zet hoog in op het principe, aansluitend bij de klassieke benadering dat de 
expressievrijheid ook het recht impliceert om te kwetsen, te choqueren en te verontrusten. Het 
arrest benadrukt dat art. 10 E.V.R.M. bescherming verleent, “non seulement pour les 
‘informations’ ou ‘idées’ accueillies avec faveur ou considérées comme inoffensives ou 
indifférentes, mais aussi pour celles qui heurtent, choquent ou inquiètent l'État ou une 
fraction quelconque de la population. Ainsi le veulent le pluralisme, la tolérance et l'esprit 
d'ouverture sans lesquels il n'est pas de ‘société démocratique’ ” (§ 22). Er is geen discussie 
dat het ontslag een wettelijke basis had en de bescherming beoogde van de rechten van 
anderen. Andermaal is de cruciale vraag of de inmenging ‘nodig’ was in een democratische 
samenleving. In dit geval is er volgens het Hof geen discussie over het kwetsend en 
beledigend karakter van de gewraakte publicatie: het Europees Hof sluit aan bij de 
bevindingen van de Spaanse rechtscolleges dat de cover en de gewraakte artikels van aard 
waren om de reputatie en waardigheid aan te tasten van twee werknemers, van de directeur én 
van het bedrijf. Het Hof laat in deze context een ruime beoordelingsmarge aan de lidstaten, 
die daardoor zelf kunnen bepalen waar de limieten van de expressievrijheid zich in concreto 
situeren. Volgens de Spaanse rechtscolleges impliceert het recht op expressievrijheid niet 
tegelijk het recht om andere personen te beschimpen of te beledigen. Ook is benadrukt dat om 
hun opvattingen duidelijk te maken over de directeur en de bedrijfsleiding het niet nodig was 
om op zo grove wijze uit te pakken. Het Europees Hof onderschrijft dat de expressievrijheid 
in toepassing van art. 10 E.V.R.M. niet onbegrensd is en zegt geen enkele reden te hebben om 
te twijfelen aan de vaststellingen van de Spaanse rechtscolleges “d'après lesquelles le dessin 
et les deux articles litigieux inclus dans le bulletin publié et affiché par les requérants au sein 
de la société étaient offensifs et de nature à nuire à la réputation d'autrui” (§ 30). 
 
Uiteindelijk blijft enkel de vraag over of het ontslag proportioneel was. Het Hof beklemtoont 
het recht van de vakbond om kritiek op de bedrijfsleiding te formuleren en poneert dat “les 
membres d'un syndicat peuvent, et doivent, faire valoir devant l'employeur leurs 
revendications tendant à améliorer la situation des travailleurs au sein de leur entreprise. Si 
leurs idées, propositions et actions peuvent être accueillies avec faveur, elles peuvent aussi 
heurter, choquer ou inquiéter”. Het Hof voegt eraan toe: “Un syndicat n'ayant pas la 
possibilité d'exprimer librement ses idées dans ce cadre serait autrement vidé de son contenu 
et son objectif” (§ 32). Maar het recht op verregaande kritiek vanwege de vakbond kent dus 
wel zijn limieten. Het Hof wijst erop dat de beledigende uiting gepubliceerd is in een 
magazine en dus voorbereid was, zodat geen sprake kan zijn van een mondelinge, spontane of 
ondoordachte reactie, dit in tegenstelling bijvoorbeeld met de zaak Fuentes Bobo t. Spanje 
(E.H.R.M. 29 februari 2000) waar de beledigende kritiek op de directie werd geuit tijdens een 
radio-interview. De artikels waren ook geen bijdrage tot een actueel, maatschappelijk debat, 
maar betroffen enkel een interne discussie binnen het bedrijf. Nog een verschil dus met 
Fuentes Bobo, waar de scherpe uitval tegen de bedrijfsleiding van de (openbare) omroep 
verband hield met een actueel maatschappelijk debat over de financiering en de rol van de 
openbare omroep in Spanje.  Bij de beoordeling van het ontslag van de vier werknemers in de 
zaak Aguilera Jiménez e.a. hebben de Spaanse rechtscolleges dus weldegelijk rekening 
gehouden met het recht op expressievrijheid en op een redelijke manier zijn zij tot de 
conclusie gekomen dat de karikatuur en de artikels “constituaient, par leur gravité et leur ton, 



des attaques personnelles, offensantes, outrancières et gratuites, et nullement nécessaires à la 
légitime défense de leurs intérêts” (§ 34). Volgens het Europees Hof hebben de Spaanse 
rechtscolleges een redelijke en aanvaardbare belangenafweging gemaakt: “les juridictions 
espagnoles ont mis en balance, au regard du droit national, les intérêts en conflit pour 
conclure que les requérants avaient dépassé les limites acceptables du droit de critique” (§ 
36). Op grond van deze overwegingen komt het E.H.R.M. tot de conclusie dat er geen 
schending is van art. 10 E.V.R.M. Het Hof vindt het vervolgens niet meer nodig om de klacht 
te beoordelen vanuit het perspectief van de door art. 11 E.V.R.M. gewaarborgde 
verenigingsvrijheid. Niets wijst er immers op dat het ontslag van de werknemers gericht was 
tegen de vakbondswerking op zichzelf of hun lidmaatschap van de vakbond, maar integendeel 
rechtstreeks en decisief te maken had met de publicatie van de karikatuur en de beledigende 
teksten. Aangezien dit aspect centraal stond bij de toetsing aan art. 10 E.V.R.M., is er volgens 
het Hof geen reden om de verenigbaarheid van het ontslag te toetsen aan art. 11 E.V.R.M. 
 
Dat het Hof in het arrest  Aguilera Jiménez e.a. geen rekening lijkt te houden met de aard en 
de ernst van de sanctie, is opmerkelijk. De dissenting opinion van de Ierse rechter legt 
overigens de vinger op deze opvallende tekortkoming van het arrest. Rechter Power vindt het 
ontslag van de werknemers een onevenredig zware sanctie. Zij beklemtoont in haar dissenting 
opinion: “ les syndicalistes jouent un rôle important en ce qu'ils expriment et défendent des 
idées d'intérêt public en matière professionnelle et sociale. Aussi grossiers soient-ils, le dessin 
et les articles doivent être appréciés eu égard au contexte dans lequel ils ont été publiés, à 
savoir dans un bulletin d'information syndical, pour réagir à un âpre litige social ayant 
opposé l'employeur aux membres du syndicat et faire des commentaires à ce sujet”. 
Bovendien gaat het om satire, waarvan het Europees Hof eerder zelf erkende dat deze 
expressievorm onvermijdelijk van aard is om te kwetsen. Het ontslag van de werknemers en 
het verlies van hun job acht de dissenting judge niet nodig in een democratische samenleving 
en hoe dan ook niet-proportioneel : “Aussi grossier soit-il, l' ‘acte’ dont il est question en 
l'espèce ne saurait à mes yeux être regardé comme répréhensible au point de justifier la 
sanction disciplinaire ultime, c'est-à-dire le licenciement sommaire et définitif”. Power wijst 
er ook op dat “nul ne peut ni ne doit faire abstraction du fait que les requérants avaient 
adhéré à un syndicat récemment créé dont la fonction était vraisemblablement de représenter 
les opinions et de protéger les intérêts de ses membres. Les publications en cause avaient été 
diffusées dans le cadre d'un litige social. Si, comme en l'espèce, ces représentants se sont 
exprimés de manière provocante et insultante, par un dessin ou par d'autres moyens, j'estime 
que pareil choix entre dans le champ d'application de l'article 10 et que toute ingérence dans 
l'exercice par eux du droit protégé par cette disposition doit être strictement nécessaire. A 
mon sens, et au vu de l'ensemble des circonstances de la cause, il n'a pas été établi que la 
perte par les intéressés de leurs emplois pour avoir publié le dessin et les commentaires fût 
‘nécessaire’, ni même proportionnée”. 
 
Het is opvallend dat het Hof geen rekening houdt met het ‘chilling effect’ dat in deze zaak 
ontegensprekelijk aan de orde is en waarmee het Hof in talloze andere zaken ook nadrukkelijk 
rekening heeft gehouden. Het Hof verwijst in dit arrest zelf niet naar het ‘effet dissuasif’. Het 
komt enkel ter sprake in de dissenting opinion. Judge Power wijst er op dat het ontslag van de 
werknemers-vakbondsleden er toe kan leiden “à dissuader des syndicalistes, par peur de 
sanctions disciplinaires, de faire clairement connaître leurs vues sur des questions litigieuses 
opposant employeurs et employés”. 
 
Deze argumenten konden de andere zes rechters evenwel niet overtuigen, reden waarom zij 
concludeerden dat er geen schending is van art. 10 E.V.R.M., daarmee tegelijk een  ruime 



beoordelingsmarge latend aan de lidstaten en op die manier ook aan werkgevers om streng 
sanctionerend op te treden tegen kwetsende en beledigende vakbondsuitingen. 
 
3. E.H.R.M. 
15 december 2009 
(4de Sectie) 
Financial Times Ltd. e.a. t. Verenigd Koninkrijk  
 
Ongeveer tien jaar geleden gaf de in Leuven gevestigde  biergroep, Interbrew (nu ondertussen 
Anheuser-Busch InBev NV) opdracht aan de investeringsbank Goldman Sachs (GS) om een 
mogelijke overname te onderzoeken van South African Breweries Ltd., SAB. GS leverde een 
rapport op in verband met een mogelijke overname van SAB door Interbrew, rapport dat 
vertrouwelijk werd overgemaakt aan de afdeling fusies en overnames van Interbrew. 
Nauwelijks een week later stuurde een onbekende persoon (X.) een kopie van het rapport door 
aan de Financial Times, The Guardian, The Times en het nieuwsagentschap Reuters. Ook The 
Independent berichtte over de zaak. Het nieuws van de overnamestrategie van Interbrew lekte 
voortijdig uit in de pers, met onmiddellijke gevolgen voor de beursnotering van beide 
bedrijven: Interbrew zag zijn beursnotering achteruit gaan, terwijl rond SAB druk 
gespeculeerd werd, met een stijging van de beurskoers tot gevolg. Interbrew liet in een eerste 
reactie weten geen concrete plannen tot overname te hebben. Kort daarop werd een 
perscommuniqué verspreid waarin gemeld werd dat onderdelen van het gelekte rapport 
vervalst waren, met name de prijs van het overnameaanbod en de timing. Interbrew gaf 
opdracht aan een veiligheids- en risico-expert om de oorsprong van het lek te onderzoeken, 
maar zonder resultaat. Prompt diende Interbrew klacht in met burgerlijke partijstelling bij de 
onderzoeksrechter te Brussel, een klacht tegen onbekenden. Tegelijk leidde Interbrew ook in 
Londen bij de High Court een geding in om persoon X. op het spoor te komen. De rechtbank 
legde in toepassing van de zgn. ‘Norwich Pharmacal proceedings’ bevel op aan de vier 
kranten en Reuters om het aan hen gelekte rapport in deze zaak mede te delen aan de 
raadsman van Interbrew. Deze common law-principes komen er in essentie op neer dat men 
zijn medewerking moet verlenen om de persoon te kunnen identificeren van een 
schadeverwekkende daad jegens een ander persoon, wanneer men op één of andere manier 
betrokken is geraakt in de schadeverwekkende daad, ook als men niet zelf onrechtmatig 
gehandeld heeft.   
 
Het vonnis van de Londense rechtbank kwam aan de vordering van Interbrew tegemoet. Er 
werd wel rekening houdend met het in artikel 10 van de Contempt of Court Act gewaarborgde 
journalistiek bronnengeheim, maar het publiek belang dat gemoeid was met deze zaak, meer 
bepaald het verzekeren van de integriteit van de aandelenmarkt, werd geacht het bevel tot 
mededeling van het gevraagde document te rechtvaardigden. Het hof van beroep bevestigde 
korte tijd later het rechterlijk bevel tot mededeling van het rapport, tegelijk benadrukkend dat 
het document dat aan de media was doorgestuurd klaarblijkelijk deels vervalst was door een 
persoon die handelde met kwaad opzet. De conclusie van het hof was dat “the public interest 
in protecting the source of such a leak is (..) not sufficient to withstand the countervailing 
public interest in letting Interbrew seek justice in courts against the source”. Het hoger 
beroep, toen nog bij het House of Lords (nu Supreme Court), werd afgewezen. De vier 
kranten en Reuters bleven overigens weigeren om zich te schikken naar het rechterlijk bevel, 
zich beroepend op het journalistiek bronnengeheim. 
 
In Straatsburg voerden de vier kranten en Reuters de schending aan van het journalistiek 
bronnengeheim zoals beschermd door artikel 10 E.V.R.M. Helemaal in lijn met eerdere 



rechtspraak in verband met journalistieke bronbescherming benadrukt het Hof het cruciaal 
belang voor de persvrijheid dat gemoeid is met de bescherming van journalistieke bronnen : 
“Protection of journalistic sources is one of the basic conditions for press freedom. Without 
such protection, sources may be deterred from assisting the press in informing the public on 
matters of public interest. As a result, the vital “public watchdog” role of the press may be 
undermined and the ability of the press to provide accurate and reliable reporting may be 
adversely affected” (§ 59). Volgens het E.H.R.M. heeft een bevel tot bekendmaking van een 
bron niet enkel nadelige gevolgen voor de bron zelf wiens identiteit onthuld wordt: het 
mededelen van een journalistieke bron aan justitie of politie berokkent immers ook 
onmiskenbare reputatieschade voor de krant in kwestie, zowel bij potentiële bronnen zelf als 
bij het lezerspubliek dat immers recht heeft op informatie afkomstig van anonieme bronnen. 
Het Hof erkent dat bij het eventueel ontzeggen van het recht op bronbescherming rekening 
kan worden met het feit dat een document vervalst is, of dat de bron te kwader trouw 
handelde. Maar tegelijk benadrukt het Hof dat met deze omstandigheden slechts rekening kan 
worden gehouden als het onomstootbaar vaststaat dat de informatie niet authentiek was en de 
bron met kwaad opzet handelde. Bovendien kan het gedrag van de bron zelf geen 
doorslaggevende factor zijn om het recht op bronbescherming in een concrete zaak af te 
wijzen : “The conduct of the source can never be decisive in determining whether a disclosure 
order ought to be made but will merely operate as one, albeit important, factor to be taken 
into consideration in carrying out the balancing exercise required under Article 10 § 2” (§ 
63). 
 
Het Hof is van oordeel dat het in deze zaak niet vaststaat wat de motieven zijn geweest van 
het lek en dat evenmin bewezen is dat het gelekte document valse informatie bevatte: “As 
regards the allegations that the leaked document had been doctored, the Court recalls the 
duties and responsibilities of journalists to contribute to public debate with accurate and 
reliable reporting. In assessing whether a disclosure order is justified in cases where the 
leaked information and subsequent publication are inaccurate, the steps taken by journalists 
to verify the accuracy of the information may be one of the factors taken into consideration by 
the courts, although the special nature of the principle of protection of sources means that 
such steps can never be decisive but must be considered in the context of the case as a whole 
(..). In any event, the domestic courts reached no conclusion as to whether the leaked 
document was doctored, the Court of Appeal observing that it had no way of knowing, any 
more than the applicants, whether X, if cornered, would demonstrate that he had simply 
assembled authentic documents from different places within Interbrew, GS and Lazards. The 
Court likewise considers that it has not been established with the necessary degree of 
certainty that the leaked document was not authentic. The authenticity of the leaked document 
cannot therefore be seen as an important factor in the present case” (§ 67). 
 
Interbrew heeft anderzijds wel zelf stappen ondernomen om het lek op te sporen, zodat 
voldaan is aan de subsidiariteitsvereiste. Een rechterlijk bevel tot mededeling van een 
journalistieke bron is immers slechts toelaatbaar als er geen andere alternatieven zijn om de 
identiteit van een bron te achterhalen. Maar deze noodzakelijke voorwaarde is geen voldoende 
voorwaarde om het journalistieke bronnengeheim te kraken. Volgens de rechtspraak van het 
E.H.R.M. mag een journalist immers slechts verplicht worden om een vertrouwelijke bron te 
onthullen in geval van een zwaarwegend publiek belang, een ‘overriding requirement in the 
public interest’. Het argument van Interbrew dat het lek moet kunnen opgespoord worden om 
in de toekomst lekken te kunnen voorkomen is volgens het Europees Hof niet overtuigend, 
omdat dit soort argumentatie altijd van toepassing is bij het pogen indijken van lekken. Het 
Mensenrechtenhof is finaal én unaniem van oordeel dat het belang dat Interbrew inroept om 



zich te beschermen tegen toekomstige schade en wil voorkomen dat nog vertrouwelijke 
bedrijfsinformatie naar de media wordt gelekt, niet opweegt tegen het publiek belang dat 
gemoeid is met de bescherming van het journalistiek bronnengeheim.  
 
Het Hof formuleert het als volgt:  
 
“68.  It remains to be examined whether, in the particular circumstances of the present case, 
the interests of Interbrew in identifying and bringing proceedings against X with a view to 
preventing further dissemination of confidential information and to recovering damages for 
any loss already sustained are sufficient to override the public interest in the protection of 
journalistic sources. 
 69. In this respect, the Court observes at the outset that where an unauthorised leak has 
occurred, a general risk of future unauthorised leaks will be present in all cases where the 
leak remains undetected (..).  
 70.  While, unlike the applicant in the Goodwin case, the applicants in the present case were 
not required to disclose documents which would directly result in the identification of the 
source but only to disclose documents which might, upon examination, lead to such 
identification, the Court does not consider this distinction to be crucial. In this regard, the 
Court emphasises that a chilling effect will arise wherever journalists are seen to assist in the 
identification of anonymous sources. In the present case, it was sufficient that information or 
assistance was required under the disclosure order for the purpose of identifying X (..). 
 71.  The Court, accordingly, finds that, as in the Goodwin case, Interbrew's interests in 
eliminating, by proceedings against X, the threat of damage through future dissemination of 
confidential information and in obtaining damages for past breaches of confidence were, even 
if considered cumulatively, insufficient to outweigh the public interest in the protection of 
journalists' sources”. 
 
Het rechterlijk bevel om het document mede te delen om daaruit de oorsprong en eventueel de 
identiteit van het lek op het spoor te komen is dus een niet-gerechtvaardigde inmenging in de 
persvrijheid, een schending dus van artikel 10 E.V.R.M. 
 
Dirk Voorhoof 


